کمک به نجات جان انسان ها با پروتئین تازه کشف شده

به گزارش سینا پرس فارس،  مخمرها در همه جا وجود دارند، از جمله در داخل و اطراف بدن ما، بسیار شبیه باکتری ها. و مانند باکتری ها، مخمرها ممکن است شما را آلوده کرده و شما را بیمار کنند. تقریباً 150 میلیون نفر در هر سال به مخمر مبتلا می شوند و حدود 1.7 میلیون نفر در اثر آن جان خود را از دست می دهند که عمدتاً افراد دارای نقص ایمنی هستند.

سلول های مخمر و سلول های سیستم ایمنی انسان از واکنش های شیمیایی بسیار مشابهی برای انتخاب زمان رشد استفاده می کنند. محققان دانشگاه آریزونا تفاوت های جزئی بین این دو نوع سلول را کشف کرده اند که ممکن است تولید داروهای ضد قارچی را تشویق کند که ممکن است مخمرهای بیماری زا را در بدن هدف قرار دهند و در عین حال از سیستم ایمنی محافظت کنند.

دنیای علمی به خوبی می‌داند که یک کمپلکس پروتئینی به نام TORC1 رشد سلولی را در هر چیزی از انسان گرفته تا مخمر تنظیم می‌کند. پروتئینی که این فرآیند را در مخمرها آغاز می‌کند، اخیراً شناسایی شده و به آن Ait1 می‌گویند. این یک سنسور مواد مغذی و تنظیم کننده TORC1 است. زمانی که Ait1 به درستی کار می‌کند، TORC1 را در سلول‌های مخمری که سلول‌ها فاقد مواد مغذی هستند، خاموش می‌کند و از رشد سلولی جلوگیری می‌کند.

اندرو کاپالدی می گوید: «Ait1 به نوعی مانند دستی است که TORC1 را در جای خود نگه می دارد، با انگشتی که به بالای آن می رسد و بسته به تعداد مواد مغذی یک سلول، TORC1 را روشن و خاموش می کند. دانشگاه آریزونا، گروه زیست شناسی مولکولی و سلولی و عضو موسسه BIO5.

آزمایشگاه Capaldi علاقه مند است که تعیین کند سلول ها چگونه استرس و گرسنگی را حس می کنند و سپس تصمیم می گیرند که با چه سرعتی رشد کنند. درک چگونگی تحریک TORC1 در ارگانیسم های مختلف برای توسعه درمان برای طیف گسترده ای از بیماری ها مهم است.

TORC1 در ابتدا در مخمر کشف شد، اما برای فعال شدن سلول‌های سیستم ایمنی انسان برای ایجاد پاسخ نیز حیاتی است. وقتی TORC1 آنطور که باید کار نمی کند، می تواند باعث ایجاد سرطان، دیابت و اختلالات عصبی مختلف از جمله صرع و افسردگی شود.

اگر TORC1 بیش از حد فعال باشد، می تواند منجر به سرطان یا صرع شود. اگر کم کار باشد، می تواند باعث افسردگی شود. ما به این مقررات گلدیلاک می گوییم، اما این واقعیت که بدن انسان مانند مخمر به مسیر TORC1 وابسته است، مشکلی را ایجاد می کند.

کاپالدی گفت: اگر دانشمندان داروهایی بسازند که با کنترل TORC1 از رشد مخمرهای بیماری زا جلوگیری کند، "ما با مشکل بزرگی روبرو خواهیم شد زیرا TORC1 رشد سلول های ایمنی انسان و غیره را نیز کنترل می کند."

کاپالدی افزود: به عنوان مثال، می‌توانید به راحتی با استفاده از راپامایسین دارویی که مستقیماً به TORC1 متصل می‌شود و آن را مهار می‌کند از رشد مخمر جلوگیری کنید تا به خوبی با هرگونه عفونت مبارزه کند. با این حال، همان دارو به طور مرتب در بیماران پیوندی برای سرکوب سیستم ایمنی آنها استفاده می شود، بنابراین این یک فاجعه خواهد بود.

محققان دریافتند که، در حالی که مسیر TORC1 در مخمر و انسان بسیار شبیه است، انسان ها برای تنظیم TORC1 به Ait1 متکی نیستند. بنابراین، داروهایی که به طور خاص Ait1 را هدف قرار می دهند، باید رشد مخمر را مهار کنند نه سلول های ایمنی انسان.

Ait1 تنها در 200 میلیون سال گذشته تکامل یافته است که از نظر تکاملی نسبتاً جدید است. حدود 200 میلیون سال پیش به نظر می‌رسد یک تنظیم‌کننده TORC1 به نام Rheb دقیقاً در زمان تکامل Ait1 از سلول‌های موجودات مختلف ناپدید شده است.

کاپالدی گفت: ما نشان دادیم که برخی از تنظیم‌کننده‌های باستانی TORC1 که در انسان‌ها (از جمله Rheb) یافت می‌شوند، در همان مخمرهایی که 200 میلیون سال پیش Ait1 به دست آورده بودند، از بین رفته‌اند. این تنظیم‌کننده‌های باستانی نیز در تکامل سایر موجودات تک سلولی، از جمله بسیاری از انگل‌ها و گیاهان گم شده‌اند. بنابراین، این احتمال بسیار زیاد است که سایر موجودات تک سلولی تنظیم کننده های جدیدی مشابه Ait1 به دست آورند. اکنون مردم می توانند بیرون بروند و به دنبال آنها بگردند، زیرا آنها نیز اهداف خوبی برای مواد مخدر خواهند بود."

مترجم: فتانه حق پرست