پویش سرطان پستان در فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شد

به گزارش سینا پرس فارس، عباس رضائیان زاده ضمن اعلام این خبر افزود: در طول یک قرن گذشته تحولات اقتصادی اجتماعی همچنین پیشرفت قابل توجه در وضعیت بهداشت مردم جهان از یک سو و پیر شدن جمعیت کشورهای جهان از سوی دیگر موجب تحولات چشمگیری در الگوی ابتلا و مرگ و میر بیماری ها شده است؛ به نحوی که موجب تغییر مشکل اصلی کشورها در سراسر دنیا از بیماری های واگیر به بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شده است.

رضائیان زاده گفت: چهار بیماری غیر واگیر اصلی عبارتند از: بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن ریوی و دیابت که بار عمده ای را به جامعه تحمیل می کند.

او ادامه داد، یکی از مهمترین بیماری های غیر واگیر سرطان ها است که ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد و در سال های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت. تغییر در سبک زندگی، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می شود.

وی افزود، امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. در کشور ایران و در استان فارس نیز شایع ترین سرطان در جمعیت زنان، سرطان پستان می باشد و در کشور سالیانه ۱۷۴۶۷ مورد جدید سرطان پستان با میزان بروز ۴۰.۷۲ در یکصد هزار مورد شناسایی و ثبت می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  ادامه داد، سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است و با توجه به نقش زنان در خانواده و سلامت فرزندان و جامعه، افزایش آگاهی و شناخت ایشان در خصوص سرطان پستان و عوامل خطر آن، علایم هشداردهنده و راه های تشخیص بیماری در مراحل زودهنگام، اهمیت بسزایی در کنترل بیماری دارد و در واقع تشخیص زودهنگام، سنگ بنای کنترل سرطان پستان است.

عباس رضائیان زاده خاطر نشان کرد، در حال حاضر برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰تا ۶۹ سال در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با انجام ارزیابی و بررسی افراد از نظر سوابق فردی و خانوادگی و داشتن عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان انجام می گردد. اصول خودمراقبتی به فرد آموزش داده می شود و در صورتی که فرد از نظر بیماری مشکوک و یا پرخطر باشد، برای اقدامات تشخیصی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع می گردد.

او درپایان اضافه کرد، برای ایجاد حساسیت در گروه هدف، پویش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) برگزار می گردد. این پویش فرصت مناسبی است برای ارائه آموزش راه های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه، به ویژه زنان می باشد. لذا از تمامی بانوان دعوت می کنم برای دریافت آموزش های لازم و خدمات ارزیابی سرطان پستان به نزدیک ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی به منزل خود مراجعه نمایند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا