پنج راه برای بهبود سلامت مغز

به گزارش سینا پرس فارس، مطالعات اولیه روی مغز نشان داد که شما به عنوان یک بزرگسال نمی توانید کارهای زیادی برای بهبود سلامت مغز و عملکرد شناختی انجام دهید. اکثر آنها معتقد بودند که رشد مغز در اوایل کودکی اتفاق افتاده است و زمانی که به سن خاصی رسیدید، فقط با آنچه که دارید کار می کنید.

اکنون می دانیم که این درست نیست. در حالی که سال‌های اولیه زمانی است که مغز برای یادگیری و رشد آماده است، مغز هرگز برای ایجاد مسیرهای جدید، ارتباطات و سلول‌های مغزی جدید دست از کار نمی‌کشد.

پنج راه برای بهبود سلامت مغز از امروز
1. مغز خود را با غذای مناسب تغذیه کنید

یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای داشتن بدن و مغز سالم ایده آل است، اما برخی از غذاهای خاص وجود دارند که در بخش بزرگ مغز تاثیر بیشتری دارند.

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ساردین فوق العاده هستند. زغال اخته، آجیل و دانه ها و سبزیجات سبز برگ نیز خوب هستند. قهوه یک محافظ عصبی خوب است، چای سبز نیز همینطور.

اجتناب از شکر اضافی و غذاهای بیش از حد فرآوری شده به همان اندازه مهم است. قند زیاد و برخی مواد افزودنی باعث افزایش التهاب در سراسر بدن از جمله مغز می شود و می تواند به زوال شناختی و زوال عقل کمک کند.

2. به اندازه کافی بخوابید

کم خوابی در جامعه بیش از حد تحریک شده، مضطرب و شلوغ امروزی رایج است. سوزاندن شمع در دو انتها اغلب به عنوان نجیب و سازنده دیده می شود، اما نتیجه آن محرومیت مزمن خواب و فرسودگی است. با گذشت زمان، مغز را از زمان های با ارزشی که برای پردازش اطلاعات و پر کردن خود نیاز دارد، محروم می کنید. در هنگام خواب است که مغز شما دانش جدید را ذخیره می کند و خود را از شر زباله های سمی خلاص می کند. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، به مغزتان فرصت نمی دهید اطلاعات جدید را بایگانی و ذخیره کند.

3. یادگیری را متوقف نکنید

یادگیری مداوم چیزهای جدید به مغز شما کمک می کند تا جوان و تیز بماند. مغز شما با تجربیات و تحریکات جدید رشد می کند.

یادگیری یک زبان جدید یا یک آلت موسیقی دو راه قدرتمند برای تحریک مغز شما هستند. لازم نیست به آنها تسلط داشته باشید یا مسلط شوید، فقط یادگیری چیزهای جدید مفید است. سایر فعالیت‌هایی که می‌توانید امتحان کنید شامل یادگیری بازی‌های جدید، انجام بازی‌های مهارتی، درگیر شدن در بازی‌های مغزساز، و قرار گرفتن در معرض تجربیات و چیزهای بدیع مانند هنر، موسیقی، فرهنگ و محیط‌های جدید است.

4. حمایت اجتماعی و تعامل را حفظ کنید

تعامل اجتماعی سالم و مکرر برای سلامت مغز شما حیاتی است. تماس اجتماعی منظم ترشح مواد شیمیایی عصبی را تحریک می کند و به تیز نگه داشتن مغز شما کمک می کند. مطالعات متعدد روی افراد مسن‌تر که عملکرد شناختی عالی در مقایسه با بسیاری از همسالان خود داشتند، وجه اشتراک داشتند: زندگی اجتماعی فعال. یکی از این مطالعات اشاره کرد که افزایش تماس اجتماعی در سن 60 سالگی با کاهش 12 درصدی خطر زوال عقل در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

 

5. به طور منظم ورزش کنید

یکی از راه های قدرتمند برای حفظ سلامت مغز از طریق ورزش است. ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب، خواب ناکافی و استرس عواملی هستند که می توانند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارند. اگر کم خواب هستید، استرس دارید و درست غذا نمی خورید، دچار فراموشی خواهید شد.

ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، استرس را از بین می برد و به شما کمک می کند راحت تر بخوابید. این یک مزیت فوق العاده است و می تواند به جلوگیری از علائم زوال شناختی خفیف کمک کند.

پیاده روی ورزش بسیار خوبی است، دوچرخه سواری و فعالیت های در فضای باز مانند کایاک سواری، پیاده روی، کوهنوردی و غیره. تمرین با وزنه نیز خوب است.

یک برنده شگفت انگیز در مورد سلامت مغز، اسکات است. نشان داده شده است که این تمرین قدرتی با وزن بدن تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغز دارد.

مطالعات پروفسور دامیان بیلی از دانشگاه ولز جنوبی نشان داده است که چمباتمه روی مغز تأثیر می گذارد زیرا تغییر گرانش باعث می شود رگ های خونی شما برای حفظ تعادل سخت تر کار کنند. این عمل بافر باعث می شود رگ ها مولکول هایی را آزاد کنند که اتصالات جدید و سلول های جدید را تحریک می کنند. در مقاله اخیر بی بی سی به مطالعه پروفسور دامیان بیلی از دانشگاه ولز جنوبی اشاره شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا