طرح کاشت جنین گاومیش در شهرضا اجرا شد

به گزارش ایرنا از جهاد کشاورزی شهرضا، کارشناس مسئول دام سنگین مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با 450 هزار راس گاومیش جزو کشورهای با شمار زیاد گاومیش در منطقه است.

داود کیان زاد افزود: 98 درصد این گاومیش ها در واحد های خرد و روستایی و مزارع و دو درصد در مراکز مکانیزه و صنعتی نگهداری می شوند.

کیان زاد اظهار کرد: هدف دولت و وزارت جهاد کشاورزی بهبود عملکرد اقتصادی واحد سطح یعنی افزایش بهره وری گاومیش مولد است تا درآمد دامداران را بتوان افزایش داد.

وی تصریح کرد: دراین زمینه، شهرضا به لحاظ داشتن گاومیش داری صنعتی یا مکانیزه هدف برنامه اول ما است.

مسئول دام سنگین مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: برنامه بعدی ما در گیلان، آذربایجان غربی و خوزستان است تا بتوانیم این ژن را به کل کشور منتقل کنیم .

مسئول گروه تکنیک های تولید مثل مر کز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: در راستای اجرای طرح اصلاح نژاد گاومیش در کشور، تعدادی جنین منجمد شده خارجی وارد ایران شد که از نظر کیفیت ژنتیکی ممتاز بود و 11 جنین در گاومیش های ماده این مجموعه تزریق شد.

سید مرتضی میرترابی افزود: گیرنده این جنین ها هیچ تاثیری روی این جنین نداشته و فقط حمل کننده و پرورش دهنده آن بوده و گوساله متولد شده همان ژن پدر و مادر اصلی خود را دارد.

میرترابی اظهار امیدواری کرد که با دستیابی به موفقیت اجرای این طرح، شهرستان شهرضا نخستین مرکز مطالعات کاشت جنین در کشور باشد که برای اصلاح نژاد گله های گاومیش تلاش می کند.

مرکز تولید و پرورش گاومیش شهرضا در سال 1389 با 70 راس گاومیش تاسیس شد و در حال حاضر 100 راس گاومیش دارد.

شرایط مساعد منطقه ای در شهرستان شهرضا، وضعیت مطلوبی را برای اجرای این طرح فراهم ساخته است.

شهرضا در 80 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا