خوردن میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

به گزارش سینا پرس، افرادی که به طور مکرر میوه می خورند، عملکرد  ذهنی مثبت بیشتری را دارند  و کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را نشان دهند .
مطالعه دانشگاه آستون نشان داد افرادی که مکرر میوه می خورند از سلامت روانی مثبت بیشتری برخوردار هستند.
بر اساس تحقیقات جدید کالج سلامت و علوم زندگی دانشگاه آستون، افرادی که به طور مکرر میوه می‌خورند، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی‌کنند، به احتمال بیشتری عملکرد  روان‌شناختی مثبت‌تری را دارند  و کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را از خود بروز دهند .
این یافته‌ها نشان می‌دهد که دفعات مصرف میوه برای سلامت روان ما مهم‌تر از کل مقداری است که در طول یک هفته معمولی مصرف می‌کنیم.
علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که تنقلات خوش طعمی مانند چیپس سیب زمینی که مواد مغذی کمی دارند می خورند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بیشتری از اضطراب را از خود نشان دهند .
برای این مطالعه، 428 بزرگسال از سراسر بریتانیا مورد بررسی قرار گرفتند. محققان رابطه بین مصرف میوه، سبزیجات، میان وعده های غذایی شیرین ،شور و سلامت روانی آنها را بررسی کردند. این مطالعه در مجله British Journal of Nutrition منتشر شد.
پس از در نظر گرفتن فاکتورهای جمعیت شناختی و سبک زندگی از جمله سن، سلامت عمومی و ورزش، دانشمندان دریافتند که هم میوه های غنی از مواد مغذی و هم میان وعده های خوش طعم فاقد مواد مغذی به نظر می رسد با سلامت روانی مرتبط هستند. آنها همچنین دریافتند که هیچ ارتباط مستقیمی بین خوردن سبزیجات و سلامت روانی وجود ندارد.
بر اساس این نظرسنجی، افراد هر چه بیشتر میوه می‌خوردند، نمره سلامت روانی بالاتر و افسردگی کمتری کسب می‌کردند. این تحقیق  مستقل از مقدار کلی میوه مصرفی بود.
افرادی که مکرراً غذاهای خوش طعم و فاقد مواد مغذی (مانند چیپس سیب زمینی) مصرف می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که «نقص‌های ذهنی روزمره» (معروف به نارسایی‌های ذهنی شناختی) را تجربه کنند وعملکرد ذهنی پایین‌تری را داشتند . تعداد بیشتری از لغزش ها با علائم گزارش شده بالاتر اضطراب، استرس و افسردگی و نمرات عملکرد  روانی پایین تر همراه بود.
در مقابل، هیچ ارتباطی بین این ضعف‌های حافظه روزمره و مصرف میوه و سبزیجات یا تنقلات شیرین وجود نداشت، که نشان‌دهنده رابطه منحصربه‌فردی بین این میان‌وعده‌های طعم‌دار فاقد مواد مغذی، نقص‌های ذهنی روزمره و سلامت روانی است.
نمونه‌هایی از این لغزش‌های ذهنی روزمره خسته‌کننده شامل فراموش کردن محل قرار دادن وسایل، فراموش کردن هدف از رفتن به اتاق‌های خاص، و ناتوانی در بازیابی نام آشناهایی بود که نامشان روی نوک زبان بود.
مطالعات دیگر، ارتباطی بین میوه و سبزیجات و سلامت روان پیدا کرده‌اند، اما تعداد کمی از میوه‌ها و سبزیجات را جداگانه بررسی کرده‌اند و حتی تعداد کمتری هم فراوانی و هم مقدار مصرف را ارزیابی می‌کنند.
میوه ها  و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ، فیبر و ریزمغذی های ضروری هستند که عملکرد مطلوب مغز را ارتقا می دهند، اما این مواد مغذی می توانند در طول پخت و پز از بین بروند. از آنجایی که ما به احتمال زیاد میوه را خام می خوریم، این به طور بالقوه می تواند تأثیر قوی تر آن را بر سلامت روانی ما به وجود آورد .
این امکان وجود دارد که  تغییر میان وعده ها می تواند یک راه بسیار ساده و آسان برای بهبود سلامت ذهنی ما باشد، به طور کلی، مطمئناً ارزش این را دارد که عادت کنید همیشه یک  ظرف میوه کنارتان باشد و میل کنید .

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا