پشه های خواب آلود چرت زدن را به غذا خوردن ترجیح می دهند

به گزارش سینا پرس فارس، وقتی خیلی خسته هستید، ممکن است بیشتر از خوردن یک میان وعده چرت بزنید، به نظر می رسد پشه ها نیز همین احساس را دارند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پشه‌های خواب‌آلود بیشتر از نوشیدن خون به زوهای (صدای پشه )از دست رفته می‌رسند.

Oluwaseun Ajayi می گوید که این کشف شگفت آور است. ما می دانیم که پشه ها خون را بسیار دوست دارند. آجای، رفتار خواب پشه ها را در دانشگاه سینسیناتی در اوهایو مطالعه می کند. او بخشی از تیمی بود که تحقیقات جدید خود را در 1 ژوئن در مجله زیست شناسی تجربی به اشتراک گذاشت.
دانشمندان مدت هاست به چرخه خواب پشه ها علاقه مند بوده اند. این حشرات بیماری هایی مانند زیکا، دنگی و مالاریا را گسترش می دهند. دانستن زمانی که پشه بیدار است و نیش می‌زند می‌تواند به محدود کردن گسترش آن بیماری‌ها کمک کند.

به عنوان مثال، مالاریا اغلب توسط پشه هایی که در شب فعال هستند منتقل می شود. بسیاری از افراد با بستن توری در اطراف تخت خود از خود محافظت می کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که پشه هایی که در طول روز تغذیه می کنند نیز ممکن است این بیماری را گسترش دهند. بنابراین، دانشمندان به دنبال راه‌های دیگری برای استفاده از نیاز پشه‌ها به خواب در برابر آنها هستند.

نحوه مطالعه خواب پشه

مطالعه در مورد خونخواران خواب دشوار است. این تا حدی به این دلیل است که پشه‌ها وقتی غذا را حس می‌کنند، هیجان‌زده می‌شوند. این امر باعث می شود حشرات نتوانند سر خود را تکان دهند. و هنگامی که پشه ها سر تکان می دهند، بسیار شبیه به پشه هایی هستند که فقط برای صرفه جویی در انرژی ،استراحت می کنند.

یکی از راه‌های تشخیص خواب‌آور، ردیابی رفتار حشره است. بنابراین آجی و همکارانش چرت زدن پشه ها را تماشا کردند. این تیم بر روی سه گونه که ناقل بیماری هستند تمرکز کردند. اولین مورد، Aedes aegypti، در روز فعال است. دومی، Culex pipiens، ترجیح می دهد بعد از غروب شام بخورد. سومین  آنوفل استفنسی ناقل مالاریا در شب بیدار است.

همه این پشه ها در اتاقی در محوطه های کوچک تنها مانده بودند. در آنجا، تیم از دوربین ها و حسگرهای مادون قرمز برای جاسوسی از آنها استفاده کردند.

بعد از حدود دو ساعت، به نظر می‌رسید که پشه‌ها سر تکان می‌دهند. شکمشان روی زمین پایین آمد و پاهای عقبشان آویزان شد. آنها برای مدت طولانی حرکت نکردند. و با گذشت زمان، هنگامی که آزمایشگر در اتاق راه می رفت واکنش کمتری نشان دادند. این نشان می دهد که بوی خوش کمتر احتمال دارد که این گونه ها را در خواب عمیق بیدار کند. این مشاهدات با هم به محققان کمک کرد تا یک پشه در حال چرت را تشخیص دهند.

اما چیزی که به عنوان یک آزمایش آرامش بخش برای پشه ها شروع شد، به سرعت دنده را تغییر داد. حشرات در لوله های شفافی قرار گرفتند که هر چند دقیقه یکبار ارتعاش می کردند. این باعث می شد که آنها به خواب عمیق نروند. پس از 4 تا 12 ساعت از این محرومیت از خواب، تیم حشرات را در معرض یک پد از عرق تقلبی گرم قرار دادند. آن پد حضور میزبانی را تقلید می کرد که پشه ها می توانستند از آن میان وعده بخورند. در آزمایشی دیگر، یک انسان داوطلب ، دست و پای خودش  را به پشه ها پیشنهاد داد تا به مدت پنج دقیقه از آن تغذیه کنند.
در هر دو مورد، پشه‌هایی که یک شب کامل استراحت کردند، بسیار بیشتر از پشه‌هایی که از خواب محروم بودند، روی میزبان فرود آمدند. و پایی که در معرض پشه‌های خواب‌آلود قرار می‌گرفت، بسیار کمتر از زمانی که در معرض مکنده‌های خونی آرام قرار می‌گرفت، نیش می‌خورد. در هشت آزمایش، به طور متوسط 77 درصد از پشه‌هایی که به خوبی استراحت کرده بودند، برای یک وعده غذایی خون رفتند. فقط 23 درصد از پشه هایی که خواب آلود بودند همین کار را کردند.

راند می گوید که این یافته ها راه هایی را برای تحقیق در مورد کنترل پشه ها باز می کند. این به نوبه خود می تواند به حفظ مردم از بیماری های منتشر شده توسط پشه کمک کند.

مترجم: زهره طایفه سیفی