سنگین ترین ستاره نوترونی ثبت شده بیش از دو برابر جرم خورشید است

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس مشاهدات جدید، یک ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش در جنوب صورت فلکی شیر، پرجرم ترین ستاره در نوع خود است که تاکنون دیده شده است. محققان در 11 ژوئیه در سایت arXiv.org گزارش دادند که ستاره فروپاشیده رکورد، PSR J0952-0607، وزنی حدود 2.35 برابر خورشید دارد. راجر رومانی، اخترفیزیکدان دانشگاه استنفورد، یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: «این سنگین ترین ستاره نوترونی به خوبی اندازه گیری شده است که تا به امروز پیدا شده است.
رکورددار قبلی یک ستاره نوترونی در صورت فلکی شمالی Camelopardalis به نام PSR J0740 6620 بود که جرم آن 2.08 برابر خورشید بود. اگر یک ستاره نوترونی بیش از حد بزرگ شود، زیر وزن خود فرو می ریزد و تبدیل به سیاهچاله می شود. این اندازه‌گیری‌های ستاره‌های نوترونی سنگین بسیار جالب هستند، زیرا هیچ‌کس مرز جرمی دقیق بین ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها را نمی‌داند.

 راجر رومانی می‌گوید :که این خط تقسیم شده ، در تلاش است تا  برای یافتن پرجرم‌ترین ستاره‌های نوترونی و تعیین اینکه چقدر می‌توانند پرجرم باشند ما  را هدایت می‌کند. او می‌گوید: «این مرز بین چیزهای قابل مشاهده در جهان و چیزهایی است که برای همیشه در داخل یک سیاه‌چاله از ما پنهان هستند. یک ستاره نوترونی که در لبه پرمویی تبدیل شدن به سیاهچاله است – تقریباً آنقدر سنگین است که فروپاشی کند – در مرکز خود متراکم ترین ماده ای را دارد که ما می توانیم در کل جهان مرئی به آن دسترسی داشته باشیم.
PSR J0952-0607 در صورت فلکی Sextans در جنوب لئو قرار دارد. این کهکشان در فاصله 20000 سال نوری از زمین، بسیار بالاتر از صفحه کهکشان در هاله راه شیری قرار دارد. ستاره نوترونی هر بار که می چرخد، پالسی از امواج رادیویی را به سمت ما ساطع می کند، بنابراین ستاره شناسان نیز جسم را به عنوان یک تپ اختر طبقه بندی می کنند. اولین بار در سال 2017 گزارش شد، این تپ اختر هر 1.41 میلی ثانیه یکبار می چرخد، سریعتر از همه تپ اخترها به جز یک تپ اختر دیگر. به همین دلیل است که رومانی و همکارانش تصمیم گرفتند آن را مطالعه کنند – چرخش سریع آنها را به این شک کرد که تپ اختر ممکن است به طور غیرعادی سنگین باشد. این به این دلیل است که ستاره دیگری به دور تپ اختر می چرخد، و همانطور که آبی که روی یک چرخ آب می ریزد، آن را به سمت بالا می چرخاند، گازی که از آن همراه روی تپ اختر می افتد می تواند چرخش آن را تسریع کند و در عین حال جرم آن را نیز افزایش دهد.
راجررومانی و همکارانش با مشاهده همراه، دریافتند که به سرعت به دور تپ اختر می چرخد – با سرعتی در حدود 380 کیلومتر در ثانیه. این تیم با استفاده از سرعت همراه و دوره مداری آن در حدود شش ساعت و نیم، جرم تپ اختر را بیش از دو برابر جرم خورشید محاسبه کردند. این بسیار سنگین تر از یک ستاره نوترونی معمولی است که تنها حدود 1.4 برابر جرم خورشید است. امانوئل فونسکا، ستاره شناس رادیویی در دانشگاه ویرجینیای غربی در مورگانتاون که جرم رکورددار قبلی را اندازه گیری کرد، اما در کار جدید شرکت نداشت، می گوید: «این یک مطالعه فوق العاده است. "این به فیزیکدانان هسته ای کمک می کند تا در واقع ماهیت ماده را در این محیط های شدید محدود کنند."

مترجم:زهره طایفه سیفی

منبع: science

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا