کشف جدید و جالب محققان در خصوص خرطوم فیل

به گزارش سینا پرس فارس، در یک روز آفتابی در باغ وحش آتلانتا در سال 2020، کلی (Kelly) فیل بوته ای آفریقایی زمانیکه قصد داشت میان وعده ای بخورد ،چیز عجیبی را فاش کرد، دوربین‌های پرسرعتی که حرکات او را ردیابی می‌کنند نشان می‌دهند که پوست بالای تنه‌یkelly بیشتر از پوست زیر آن کشیده شده است.

اندرو شولز، مهندس مکانیک در جورجیا تک در آتلانتا می‌گوید: «اما این برایشان نامفهوم بود .دانشمندان تصور می‌کردند که پوست خرطوم فیل تا حد زیادی به همان شکل در سراسر بدن کشیده می‌شود. زمانی که شولز اطلاعاتی را از کلی(kelly) و یک فیل نر به نام Msholo برای همکارانش ارسال کرد، آنها به یاد می آورند: "اوه، آره، داده های شما اشتباه است."
آزمایش‌های بعدی که تکه‌های پوست فیل را در آزمایشگاه کشیده بودند، همان پدیده عجیب و غریب را نشان داد: پوست بالای و پایین خرطوم دو جانور کاملاً متفاوت هستند. "به عنوان یک دانشمند در مورد یک روز عالی صحبت کنید!" شولز می گوید. در آن زمان بود که ما واقعاً باور کردیم که آنچه می‌گوییم درست است.»
شولز و همکارانش در 18 ژوئیه در مجموعه مقالات گزارش می دهند که پوست سخت بالایی خرطوم فیل که مانند شیارهای چین خورده یک توله سگ شارپی مچاله می شود، حدود 15 درصد کشیده تر از پوست چروکیده شده در قسمت زیرین است.

هنگامی که فیل خرطوم خود را دراز می کند، پوست بالایی بیشتر از پوست قسمت زیرین آن کشیده می شود. بررسی اشکال  سبزرنگ روی پوست خرطوم "شیارهای  چین خورده صلیب شکل" نشان دهنده موقعیت های اولیه روی پوست هستند. همانطور که تنه گسترش می یابد، اشکال  خرطوم "شیارهای چین خورده صلیب شکل" فیل قرمز می شوند و به سمت راست حرکت می کنند، که نشان می دهد پوست چقدر کشیده شده است.

شولز می‌گوید این کشش اضافی احتمالاً به فیل‌ها کمک می‌کند تا پایین بیایند و خرطوم خود را دور یک کنده یا شاخه درخت بپیچند، در حالی که پوست چروکیده زیر آن به حیوانات کمک می‌کند تا به خوبی چنگ بزنند.
این تیم همچنین مشاهده کردند که تنه ،مانند یک تلسکوپ  افزایش و یا کاهش طول می یابد، ابتدا نوک آن به سمت بالا می رود و به دنبال آن بخش هایی دورتر به سمت بالا قرار می گیرند. آزمایش‌های مدل‌سازی ریاضی نشان می‌دهند که در نوک تنه، این پوست است که بیشتر فشارها را انجام می‌دهد، نه عضله.

دانشمندان مدت‌هاست ماهیچه‌های خرطوم فیل را مطالعه کرده‌اند، لوسیا بکای، یک روباتیک نرم در موسسه فناوری ایتالیا در جنوا که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید، پوست تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. مطالعه جدید "به ما می گوید که ساختار پوست فیل یکسان نیست."

Beccai می گوید که پوست مصنوعی اغلب از پوست انسان الگوبرداری می شود، اما محققان می توانند چیزهای زیادی از حیوانات دیگر بیاموزند. او می‌گوید درک چگونگی کشش چین و چروک‌های کلی و مشولو «مطمئناً اطلاعاتی است که طراحی ربات‌های نرم( ربات هایی مشابه با انسان ) را بهبود می‌بخشد».

مترجم: مترجم: زهره طایفه سیفی