مه مغزی چیست، چگونه می توان از شر آن خلاص شد

به گزارش سینا پرس فارس، ساعت 9:00 صبح است و شما پشت میزتان هستید. کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اما به نظر می رسد که نمی توانید روی آن تمرکز کنید. بینایی شما خوب است می توانید کلمات را در صفحه یا صفحه روبروی خود ببینید، اما به دلایلی آنها در ذهنتان نمی ماند . 

شما بیماری ندارید و شب گذشته به اندازه کافی خوابیده اید . این موضوع  مربوط به روز اول کاری در هفته ها نیست و در طول هفته این کسالت ادامه دارد؛ بله، شما مه مغزی دارید.

مه مغزی چیست
مه مغزی یک وضعیت پزشکی نیست، بلکه یک احساس عمومی از عدم تمرکز، فاصله گرفتن و عدم وضوح ذهنی است. این بیماری می‌تواند ناشی از هر تعدادی از مشکلات بهداشتی اساسی باشد از جمله کووید طولانی بنابراین اگر برای شما یک مشکل مزمن شده است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

همه ما هر از گاهی به آن مبتلا می شویم و معمولاً جای نگرانی نیست؛ اما ممکن است باعث شود تا ما دچار نگرانی هایی شویم  به‌ویژه زمانی که مشغول انجام اموری هستیم که نیاز به تمرکز بالایی دارد .  

پنج راه برای مبارزه با مه مغزی:

اگر پزشک شما هر گونه نگرانی جدی در مورد سلامتی را رد کرده باشد، به احتمال زیاد مغز شما در اوج ظرفیت عملکرد خود کار نمی کند. خوشبختانه چند چیز وجود دارد که می تواند به شما در دستیابی به تنظیم ذهنی مورد نیاز کمک کند. (قبل از اتخاذ یک رژیم ورزشی یا مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.)

در اینجا پنج مورد از آنها وجود دارد:

ورزش

پیاده روی کن رفیق

هیچ چیزی مانند هوای تازه و ورزش – حتی یک قدم زدن سریع در پارک – برای از بین بردن تار عنکبوت ( مه مغزی )وجود ندارد. مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی با کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) عملکرد شناختی را بهبود می بخشد، و آمادگی جسمانی باعث رشد در هیپوکامپ – بخشی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است، می شود.

اما ما نیازی به مطالعات نداریم تا آنچه را که از طریق عقل سلیم می دانیم به ما بگوییم. مغز شما مانند هر اندام دیگر ی  است. برای اینکه بتواند به درستی کار کند ، به منبع خونی غنی از اکسیژن نیاز دارد، و پیاده روی سریع در طبیعت یک راه آزمایش شده و واقعی برای پر کردن ریه های شما با هوای پاک و تحریک قلب شماست.
اما اگر کمکی نکرد…

کافئین

همیشه قهوه هست

"تا زمانی که قهوه صبحم را ننوشم نمی توانم کاری انجام دهم!" همه ما آن را شنیده ایم  و احتمالاً در مقطعی از زندگی کاری خود آنرا گفته ایم و دلیلش این است که ؛ کافئین موجود در یک فنجان قهوه  (بین 40 تا 150 میلی گرم در هر وعده) محرکی مناسب  برای بهبود بخشیدن به  عملکردهای شناختی مانند توجه، هوشیاری و زمان واکنش به صورت موقت در افراد است . حدود 80 درصد از بزرگسالان آمریکایی برای گذراندن حجم کار روزانه خود به آن وابسته هستند.
اما کافئین فقط یک راه حل سریع برای کم کاری ذهنی است و مصرف بیش از حد آن می تواند اثر معکوس داشته باشد و شما را پریشان و حواس پرت کند.

ال تیانین

اگر طرفدار قهوه نیستید، یک فنجان چای سبز با طراوت در نظر بگیرید.

چای سبز نیز دارای کافئین است، اما بسیار کمتر (حدود 33 میلی گرم در هر وعده). غنی از آنتی اکسیدان ها، همچنین حاوی غلظت بالایی (~25 میلی گرم) L-theanine – یک اسید آمینه با مزایای ثابت شده برای تقویت سیستم  عصبی است.
در یک کارآزمایی بالینی ژاپنی اخیر، یک دوز واحد L-theanine نه تنها برای افزایش زمان واکنش آزمودنی‌ها، بلکه برای بهبود نمرات آنها در تست‌های حافظه نیز یافت شد. بر اساس مطالعه ای که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، این ماده یک عامل محافظت کننده عصبی است – به این معنی که مغز را در برابر انحطاط تقویت می کند – طبق مطالعه منتشر شده در مجله علوم اعصاب، نویسندگان آن پیشنهاد کردند که L-theanine می تواند روزی به عنوان درمانی برای آسیب مغزی مرتبط با سوء مصرف مواد مورد استفاده قرار گیرد. 

مانگیفرین

مانگیفرین (عصاره برگ انبه) ، در سال 2018 با نام تجاری Zynamite وارد بازار مکمل ها شد .

نکتیوم که توسط  شرکت سازنده تبلیغ می‌شود، به‌عنوان یک نوتروپیک بدون کافئین  است که شناخت، عملکرد ذهنی و واکنش‌پذیری را تقویت می‌کند و همچنین خستگی را کاهش می‌دهد،  مانگیفرین توسط یک تیم بین‌المللی از دانشمندان که آن را مطالعه کردند «معجزه طبیعی» نامیده شد. 
حتی ممکن است پتانسیل پیشگیری از سرطان مغز را داشته  باشد. پس از  بررسی‌های بالینی بیشتر، محققان پزشکی فکر می‌کنند که مانگیفرین میتواند  به عنوان یک درمان مؤثر برای اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز به کار رود .

سالیدروسید

سالیدروساید دیگر نوتروپیک مشتق شده از گیاه است – یک ترکیب فعال زیستی که در گیاه آداپتوژن Rhodiola rosea (رزروت) یافت می شود.از این گیاه  نیز به عنوان یک کاندیدای بدون عوارض جانبی برای درمان توانبخشی عصبی صحبت می شود.

یک بررسی علمی در سال 2009 از عصاره گل سرخ غنی از سالیدروسید SHR-5 توسط موسسه گیاهی سوئد به این نتیجه رسید که "شواهد علمی قوی" وجود دارد که  SHR-5  میتواند  "توجه، عملکرد شناختی و عملکرد ذهنی"  افراد را درصورتیکه خالص باشد بهبود بخشد. اثرات محافظت کننده عصبی قدرتمند سالیدروساید در آزمایشات بالینی روی جوندگان به خوبی ثبت شده است.

با این حال، بسیاری از مکمل‌های گل سرخ موجود در بازار فقط حاوی مقادیر کمی از سالیدروسید هستند، بنابراین چنانچه قصد استفاده از این مکمل را دارید از ذکر شدن سالیدروسید بر روی برچسب آن اطمینان حاصل کنید. 

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: SciTechDaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا