وارد شدن آلاینده به آب توسط بطری های پلاستیکی بازیافتی

به گزارش سینا پرس فارس، یک مطالعه جدید نشان می دهد بطری های پلاستیکی ورزشی صدها ماده شیمیایی را در آبی که در خود نگه می دارند می ریزند. ظروف پس از عبور از ماشین ظرفشویی، آلودگی های بیشتری را آزاد می کنند. اگرچه برخی از مواد شیمیایی ممکن است مضر باشند، اما هنوز مشخص نیست که آیا مقادیری که در آب قرار می گیرند، خطری برای سلامتی دارند یا خیر.
دانشمندان از  سال ها قبل می دانستند که مواد شیمیایی می توانند از پلاستیک خارج شوند. برخی از این مواد شیمیایی می توانند سمی باشند. تولیدکنندگان برخی از مواد شیمیایی نگران‌کننده‌تر مانند بیسفنول را از محصولات پلاستیکی مانند بطری‌های آب حذف کرده‌اند. اما اطلاعات کمی در مورد اینکه چه مواد شیمیایی دیگری ممکن است از این محصولات باقی بماند، وجود دارد.


ابزارهای جدید، اکنون شناسایی برخی از این آلاینده‌های ناشناخته را ممکن می‌سازند، دو شیمیدان در دانشگاه کپنهاگ در دانمارک اکنون از این ابزارهای تحلیلی جدید برای مطالعه آب از بطری های ورزشی استفاده کرده اند. سلینا تیسلر و یان کریستنسن گزارش داده اند؛ که این بطری‌های آب بازیافتی ، صدها ماده شیمیایی مرتبط با پلاستیک را در آبی که نگه داشته‌اند آزاد می‌کنند، مواد شیمیایی که در آب اولیه نبوده‌اند. این تیم یافته های خود را در مجله مواد خطرناک  توصیف می کند.
آنها اجازه دادند آب به مدت 24 ساعت در بطری های نو، در بطری های مستعمل و در بطری هایی که تازه از ماشین ظرفشویی بیرون آمده بود، بماند. سپس از طیف سنجی جرمی برای آزمایش آب استفاده کردند. آن دستگاه اساساً می تواند مواد شیمیایی مختلف را در یک نمونه وزن کند (جرم دریافت کند) تا آنها را شناسایی کند. تیسلر و کریستنسن آنچه را که در آب از بطری های پلاستیکی یافتند با مواد موجود در آب که در شیشه ذخیره شده بود مقایسه کردند و تفاوت زیادی پیدا کردند.

بیش از 400 ترکیب مختلف از بطری های پلاستیکی جدید به آب وارد شده  بودند. بسیاری از آنها به " روان کننده ها " مرتبط بودند. این مواد شیمیایی بطری ها را قابل فشردن می کنند. ترکیبات دیگر عوامل لغزش بودند. تولید کنندگان این موارد را اضافه می کنند تا محصولات پلاستیکی به راحتی از قالب های مورد استفاده برای شکل دادن به آنها خارج شوند. تیسلر توضیح می‌دهد: «مثل این است که یک تابه پخت را روغن بزنید تا کیک به کناره‌ها نچسبد». برخی از مواد شیمیایی مربوط به جوهر بودند. اینها می توانند به بطری ها رنگ دهند یا آنها را براق نشان دهند.
آب ذخیره شده در بطری های پلاستیکی قدیمی حاوی بالاترین میزان مواد شیمیایی مرتبط با پلاستیک است وعبور دادن بطری ها از داخل ماشین ظرفشویی باعث بدتر شدن آبشویی شد. پس از یک چرخه شستشو، بیش از 3500 ترکیب مختلف در آب یک بطری قرار گرفتند. بسیاری از اینها مربوط به صابون ماشین ظرفشویی بودند و ممکن است حتی پس از شستشوی دوم باقی بمانند. به نظر می رسید که آلاینده ها بیشتر به بطری های پلاستیکی می چسبند تا بطری های شیشه ای. همچنین به نظر می رسد که شستشوی ظروف باعث افزایش انتشار مواد شیمیایی پلاستیک می شود.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع:sciencenew

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا