کشف روش غیرفعال سازی سلول های سرطانی

سلول های سرطانی به غیر از نرخ رشد غیر طبیعی خود تفاوت چندانی با بافت های سالم ندارند. به همین دلیل است که پرتو درمانی و شیمی درمانی نمی توانند فقط تومور های سرطانی را مورد هدف قرار دهند. تیمی تحقیقاتی از کلینیک مایو (Mayo Clinic) مدعی کشف مکانیزمی هستند که می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند.

زمانی که سلول ها پیر می شوند تقسیم سلولی آنها متوقف می شود. این پروسه با پردازنده های بیولوژیکی به نام microRNA ها کنترل می شود که با رساندن پروتئینی به نام PLEKHA7 به سلول از تقسیم بی رویه آن جلوگیری می کند. اما زمانی که سرطان رخ می دهد، microRNA ها از رساندن این پروتئین به سلول باز می مانند. در نتیجه این فرایند، سلول به صورت بی رویه ای رشد می کند که نتیجه آن تشکیل تومور های سرطانی است. این تیم تحقیقاتی به تازگی به این نتیجه رسیده است که با تزریق مستقیم microRNA مربوطه به درون تومورها میزان پروئتین PLEKHA7 تعدیل شده و رشد سلول های سرطانی متوقف می شود.

کریس باکال، از مرکز تحقیقات سرطان لندن، در این باره بیان کرد: «سلول های سالم با لمس یکدیگر به هم متصل شده و سپس تکثیر شدن را متوقف می کنند. اگر راهی برای بازگرداندن این فرایند وجود داشته باشد می توان از رشد تومور ها جلوگیری کرد.»

نکته جالب این است که این روش در تست های اولیه آزمایشگاهی موفق عمل کرده است. به هرحال، محققان هنوز هم معتقدند که این روش نمی تواند درمان اصلی سرطان تلقی شود. هنری اسکوکرافت، مدیر ارشد اطلاعات علوم تحقیقات سرطان بریتانیا، در این باره می گوید: «این تحقیق راز و رمزهای بیولوژیکی بزرگی را کشف کرده است اما ما نباید از حد خودمان فراتر رویم. هنوز برای مطمئن شدن از کارساز بودن این روش بر روی انسان راه درازی باقی است.»

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا