کشف درمان جدید برای سرطان خون بسیار تهاجمی

به گزارش سینا پرس فارس، تحقیقات در مورد نوعی سرطان خون به نام لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان، درمان ضد التهابی را به عنوان یک درمان جدید احتمالی برای این بیماری پیشنهاد می‌کند.

لوسمی میلومونوسیتی نوجوانان (JMML) بیشتر در کودکان زیر چهار سال دیده می شود. 10 درصد از کل موارد در نوزادان زیر سه ماه رخ می دهد. هر سال از هر یک میلیون کودک، یک تا دو کودک مبتلا به JMML تشخیص داده می شوند. این بیماری تقریباً 1.6 درصد از کل سرطان های مرتبط با خون را تشکیل می دهد. این بیماری در مردان شایع تر است و پسران تقریباً دو برابر دختران در معرض ابتلا به JMML هستند.

علل اصلی JMML مشخص نیست، با این حال، تقریباً همه بیماران دارای جهش در ژن RAS، ژنی هستند که بر سطوح فعال‌سازی پروتئین‌های Ras که DNA سلول‌های خونی آنها را تغییر می‌دهد، تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، پیوند سلول های بنیادی خونساز آلوژنیک تنها درمان موفق برای اکثر بیماران است، اگرچه پیشرفت های اخیر امیدوار کننده است.

ماجا سولمن، پژوهشگر فوق دکترا در مؤسسه Hubrecht، اوترخت، هلند، می گوید: «سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز به عنوان سلول های منشأ JMML در نظر گرفته می شوند. در حال حاضر پیوند سلول های بنیادی خونساز تنها راه درمان این بیماری است، اما میزان عود آن 50 درصد است. با چنین گزینه‌های درمانی محدودی برای JMML، ما می‌خواستیم درک بهتری از نحوه توسعه بیماری به دست آوریم تا راه‌های احتمالی دیگر برای هدف قرار دادن آن را شناسایی کنیم.

برای انجام این کار، سولمن و تیمش از یک مدل جدید گورخرماهی با جهش در SHP2 – معادل رایج ترین جهش در بیماران NS که می تواند باعث JMML شود، استفاده کردند. آنها از تکنیکی به نام رونویسی تک سلولی برای بررسی سطح بیان ژن در سلول های بنیادی خونساز و پیش ساز حیوانات استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که تعداد سلول های پیش ساز مونوسیت و ماکروفاژ در جنین ماهی افزایش یافته است و این سلول ها ژن های مرتبط با پاسخ ایمنی را بیان می کنند. سپس تیم این نتایج را با تجزیه و تحلیل سلول‌های بنیادی و پیش ساز خونساز، که حاوی جهش SHP2 از مغز استخوان بیماران JMML بود، مقایسه کرد.

آنها الگوی مشابهی از بیان ژن پیش التهابی را در این سلول ها یافتند که در گورخرماهی شناسایی کردند. در نهایت، آنها جنین گورخرماهی را با داروی ضدالتهابی به نام دگزامتازون درمان کردند. آنها دریافتند که این دارو به نجات نقایص خونی شبیه به JMML در ماهی کمک می کند، که نشان می دهد روزی داروهای ضد التهابی می توانند یک استراتژی درمانی مهم برای JMML باشند. Jeroen den Hertog، سرپرست گروه و مدیر عامل در نتیجه گیری می کند: "کار ما شباهت های قابل توجهی را در پاسخ پیش التهابی سلول های انسان و گورخرماهی حاوی جهش SHP2 نشان می دهد، و نشان می دهد که مهار این پاسخ می تواند علائم مشابه JMML را در مدل گورخرماهی بهبود بخشد.

مترجم: امیر محمد مظفری

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا