کشف علت تفاوت رنگ های اورانوس و نپتون

به گزارش سینا پرس فارس، سیارات نپتون و اورانوس اشتراکات زیادی دارند جرم، اندازه و ترکیبات جوی مشابهی دارند، اما ظاهر آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. در طول موج‌های مرئی، نپتون دارای رنگ آبی‌تر است در حالی که اورانوس سایه‌ای کم‌رنگ از فیروزه‌ای است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که لایه‌ای از مه متمرکز که در هر دو سیاره وجود دارد، در اورانوس ضخیم‌تر از لایه مشابه روی نپتون است و ظاهر اورانوس را بیشتر از نپتون سفید می‌کند. اگر مه در جو نپتون و اورانوس وجود نداشت، هر دو تقریباً به یک اندازه آبی به نظر می رسیدند.

این نتیجه گیری از مدلی حاصل می شود که یک تیم بین المللی به رهبری پاتریک ایروین، پروفسور فیزیک سیاره ای در دانشگاه آکسفورد، برای توصیف لایه های آئروسل در جو نپتون و اورانوس ایجاد کرده است، تحقیقات قبلی اتمسفر فوقانی این سیارات بر ظاهر جو فقط در طول موج های خاص متمرکز شده بود.

با این حال، این مدل جدید، متشکل از لایه‌های جوی متعدد، با مشاهدات هر دو سیاره در طیف وسیعی از طول‌موج‌ها مطابقت دارد. مدل جدید همچنین شامل ذرات مه در لایه‌های عمیق‌تر است که قبلاً تصور می‌شد تنها حاوی ابرهای متان و یخ‌های سولفید هیدروژن هستند.

این وین، نویسنده اصلی مقاله ای که این نتیجه را در مجله تحقیقات ژئوفیزیکی: سیارات ارائه می کند، توضیح داد: این اولین مدلی است که به طور همزمان مشاهدات نور خورشید منعکس شده از ماوراء بنفش تا طول موج های نزدیک به فروسرخ را تطبیق می دهد. همچنین اولین موردی است که تفاوت رنگ مرئی بین اورانوس و نپتون را توضیح می دهد.

مایک وانگ، اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و یکی از اعضای تیم پشت این نتیجه، اظهار داشت: امیدوار بودیم که توسعه این مدل به ما در درک ابرها و مه‌ها در جو غول‌پیکر یخی کمک کند، توضیح تفاوت رنگ بین اورانوس و نپتون یک امتیاز غیرمنتظره بود.

این تحقیق در مقاله "جهان های آبی مه آلود: مدل آئروسل کل نگر برای اورانوس و نپتون، از جمله نقاط تاریک" ارائه شد تا در مجله تحقیقات ژئوفیزیک: سیارات ارائه شود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا