افزایش کودکان مبتلا به ویروس RSV

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر مصاحب در خصوص علائم ابتلا به RSV که شایع‌ترین مولد بیماری دستگاه تنفسی تحتانی است گفت RSV معمولا با آبریزش بینی آغاز  و یک تا سه روز بعد سرفه نیز شروع می‌شود. در ادامه در یک سوم کودکان علایم برونشیولیت یا التهاب راه‌های کوچک هوایی در ریه، به ویژه به شکل خس خس سینه ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است شاهد اوتیت یا ایراد در کارکرد شیپور استاش باشیم که باعث گوش درد می‌شود.

این متخصص اطفال گفت در این بیماری علایم گوارشی ذکر نشده است. مشاهده همزمان نشانه‌های بالینی RSV به همراه علایم گوارشی می‌تواند به دلیل اختلاط این ویروس با ویروس‌های «متاپنومو وایروس»، آنفلوآنزا یا دیگر ویروس‌ها باشد.

وی در خصوص زمان شیوع این بیماری گفت در مناطق گرمسیری، این ویروس در زمستان شیوع پیدا می‌کند و تا ۴-۵ ماه طول می‌کشد و در مناطق سردسیر از حدود دی و بهمن شروع و تا تابستان و اواخر شهریور یا اول مهر شایع می‌شود و در دیگر اوقات سال به شکل پراکنده وجود دارد. 

دکتر مصاحب گفت در بیش از دو سال گذشته که خانواده‌ها در وضعیت قرنطینه بودند و مدارس تعطیل بود، به طور طبیعی این ویروس فرصتی برای گردش نیافته بود. از طرفی به خاطر ایجاد نشدن بیماری، پادتن هم در بدن کودکان ایجاد نشده و بدن آن‌ها در برابر ویروس آسیب پذیرتر شده است. این مساله می‌تواند توضیحی برای شیوع گسترده ویروس RSV و دیگر ویروس‌ها در یکی دو ماه گذشته و در خارج از موعد فصلی خودش باشد. ­

وی با بیان اینکه با ابتلا‌های اخیر، دوباره پادتن در بدن کودکان ساخته می‌شود و ایمنی ۳ تا ۶ ماه ادامه می‌یابد، افزود البته ابتلای دوباره در این ویروس شایع است.

این متخصص اطفال گفت خانم‌های باردار در صورت ابتلا به این ویروس، در صورتی که ایمنوگلوبین بدنشان کافی باشد می‌توانند در کودکشان هم ایمنی ایجاد کنند.

وی افزود این ایمنی در جنین دختر بیشتر از جنین پسر شکل می‌گیرد.

دکتر مصاحب گفت اکثر ویروس‌ها و از جمله RSV «خود محدود شونده» هستند به این معنی که معمولا بیماری پس از مدتی بدون عارضه جدی، بهبود پیدا می‌کنند. از آنجا که در اکثر کودکان مبتلا به RSV، بروز بیماری در حد آبریزش بینی و سرفه و تب پایین موقتی است، با همان درمان‌های علامتی، استراحت، مصرف کافی مایعات و تغذیه مناسب، خوب می‌شوند و فقط چیزی در حدود ۵ درصد موارد ممکن است با تشخیص‌هایی مانند برونشیولیت (التهاب نایژکها)، اوتیت (درگیری شیپور استاش گوش) و برونکوپنومونی نیاز به بستری پیدا کنند.

وی در خصوص نشانه‌های خطر در کودکان مبتلا گفت زمانی که سرفه‌ها بیش از حد معمول شود، خس خس سینه و تنگی نفس اتفاق بیفتد، تنفس دشوار شود به شکلی که تقلای تنفسی رخ دهد، بین دنده‌ها فرورفتگی ایجاد شود و سیاه شدگی یا ساینوز در لب و زیر ناخن و گونه رخ دهد باید به اورژانس مراجعه کرد.

دکتر مصاحب در زمینه راه‌های انتقال بیماری گفت انتقال از طریق ترشحات دهان و بینی وهمچنین تماس فیزیکی و وسایل شخصی اتفاق می‌افتد. نکته قابل توجه در مورد ویروس ­RSV این است که ترشحات تا سه هفته می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. حتی کودکان بستری شده، تا یکی دوهفته پس از مرخص شدن و کاهش علایم، ترشحات شان همگنان قابلیت انتقال بیماری را دارد. بنابر این سه تا چهار هفته باید مراقبت انجام شود تا ویروس به دیگران منتقل نشود.

این متخصص اطفال گفت انتظار می‌رود نهاد‌های متولی مانند وزارت بهداشت و که امکانات آزمایشگاهی- دانشگاهی و شبکه اطلاعاتی گسترده‌ای دارند و همینطور سازمان نظام پزشکی، با رصد به موقع طغیان‌های ویروسی و دیگر بیماری‌های شایع، اخبار را در اسرع وقت در اختیار پزشکان، مراکز درمان و گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی قرار دهند، زیرا این مساله کمک شایانی به کنترل بیماری و رسیدگی بهتر به بیماران و کاهش بستری کودکان در بیمارستان می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا