کاهش وزن و درمان تخمدان پلي کيستيک با چاي سبز

 سندرم تخمدان پلي کيستيک، اختلال شايعي است که تقريبا10درصد زنان واقع در سنين باروري را درگير مي کند. اين سندرم، با ايجاد ناباروري و خطرات متابوليک در زنان، موجب ناتواني مي شود. همچنین کاهش وزن سبب بازگشت به سيکل هاي تخمک گذاري و دستيابي به حاملگي در بسياري از اين بيماران مي شود.

محققان باروش کارآزمايي باليني تصادفي دو سو کور روي کليه بيماران مبتلا به سندرم تخمدان پلي کيستيک، مراجعه کننده به درمانگاه زنان بيمارستان الزهرا اصفهان را مورد آزمایش قرار دادند.آنها 60 زن داراي اضافه وزن و چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلي کيستيک را به طور تصادفي به دو گروه شاهد و مورد تقسيم کردند. به گروه مورد قرص چاي سبز و به گروه شاهد دارونما تجويز شد. هورمون هاي تستوسترون آزاد و انسولين ناشتا در ابتدا و بعد از دوازده هفته در هر دو گروه مقايسه شدند. همچنين وزن در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله ارزيابي گرديد. داده هاي آماري با استفاده از نرم افزار spss و آزمون هاي آماري مورد نياز تجزيه و تحليل شدند.

طبق این تحقیقات محققان به این نتیجه رسیدند که آزمون های آماري حاکی ازآن است که ميانگين سطح تستوسترون آزاد پس از مداخله بين دوگروه تفاوت معني داري دارد. همچنين ميانگين سطح انسولين ناشتا و ميانگين وزن پس از مداخله بين دوگروه تفاوت معني داري داشت.بنابراین محققان به این نتیجه دست یافتند که  مصرف چاي سبز در زنان داراي اضافه وزن و چاق مبتلا به سندروم پلي کيستيک موجب کاهش وزن، کاهش BMI، کاهش سطح انسولين ناشتا و کاهش سطح تستوسترون آزاد مي شود.

نتایج این تحقیقات که توسط محققان مريم اله داديان ، هانيه رنجبر, هتاو قاسمي تهراني, مژگان جاني قربان, اعظم دادخواه, فاطمه اله داديان, فرزانه ذره,  محمدي و مريم ايزدي انجام شده ،در مجله علمي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني همدان :   بهار 1394 , دوره  22 به چاپ رسیده است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا