شهری با تاریخ و فرهنگ غنی هم دانشمند پرور و هم هنرمند پرور

به گزارش سینا پرس فارس، فارس قطب تاریخ ایران است، شیراز در این اهمیت تاریخی نقش مهمی دارد. تپه پستچی و قصر ابونصر، دو اثر پیش از اسلام هستند که پیشینه هفت هزار ساله شیراز را نشان می‌دهند. ولی گفته میشود آبادی و شهرنشینی در شیراز از سده نخست اسلامی آغاز شد. قبرستان تاریخی دار السلام، مهمترین نماد تاریخ شیراز پس از اسلام است.

همان صدر اسلام بود که واقعه ای مهم نزدیک شیراز رخ داد، تا تاریخ این شهر را از همان آغاز، تحت تاثیر قرار دهد. نبرد خان زنیان میان عباسیان و کاروان‌ها برادر امام رضا(ع) رخ داد. خان زنیان راکربلای دوم نامیدند.

حالا حرم‌های شاهچراغ(ع) سید علاالدین حسین(ع)علی بن حمزه(ع) و بسیاری امامزاده های دیگر، شیراز را تبدیل به سومین حرم اهل بیت در ایران کرده.

اهمیت شیراز روز به روز بیشتر شد و شهر هر روز آبادتر گشت، شیراز در همه تاریخ بعد از اسلام، از مهمترین شهرهای ایران و همیشه مورد توجه حاکمان و سفرنامه نویسان و دانشمندان و هنرمندان بود. شیراز در سه دوره تاریخی پایتخت ایران شد. ابتدا در دوره آل بویه، بعدتر در دوره آل مظفر و نهایتاً در دوره زندیه. یعنی اگر قاجار نیامده بود هنوز شیراز پایتخت ایران بود.

هرگاه حاکمی منصف و خوب در شیراز حضور داشت، رونق علم و فرهنگ شکل گرفته است. وجود خاندان زنگی، الله وردی خان و پسرش امام قلی خان، کریمخان و… در شیراز باعث‌رشد دانشمندانی چون ملاصدرا، قطب الدین شیرازی و… بود، بیش از ۴۰ مدرسه تاریخی در شیراز وجود داشت و شیراز را در تاریخ دارالعلم می نامیدند.

همان آبادانی و توجه به فرهنگ و ادبیات و هنر، شیراز را به پایتخت فرهنگی ایران تبدیل نمود. شیخ سعدی، حافظ لسان الغیب، شوریده شیرازی، دکتر حمیدی و…بخشی از ادیبان این دیار هستند. شیراز از مراکز صنایع دستی مهم ایران هم هست. هنرها و علوم معماری، خاتم کاری، نقاشی، مسگری، سنگ تراشی و… از قدیم در شیراز رواج داشتند.
شیراز در دنیا به موضوع دیگری هم بسیار معروف است باغ های شیرازی. اصلاً شیراز را شهر باغ ها می نامند: باغ ارم، باغ دلگشا، باغ جهان نما، باغ نظر، باغ نارنجستان قوام، باغ گلشن و…قدمت برخی باغهای شیراز به هزار سال می رسد و در طول تاریخ در چند نقطه دنیا از روی باغ های شیراز باغ ساخته اند.

وقت مبارزه و دفاع از وطن هم که به میان می آید شیراز حرف برای گفتن دارد. سریع ترین شمشیرزن تاریخ، لطفعلی خان زند بود. امام قلی خان بود که با یاری قشقایی ها، پرتغالی ها را از خلیج فارس بیرون کرد. در دوره جنگ جهانی اول هم که ایران تحت اشغال روس و انگلیس بود، شیراز آخرین سنگر مبارزان آزادی و ضد استعمار بود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا