چرا شکلات برای سگ مضر است

به گزارش سینا پرس فارس، شکلات حاوی مواد شیمیایی تئوبرومین و کافئین است و این دو محرک – که سگ‌ها نمی‌توانند به راحتی انسان‌ها آن‌ها را متابولیزه کنند، در بدن حیوان تجمع کرده، و تا جایی که می‌توانند عملکردهای بدن سگ را افزایش داده و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

 

علت سمی بودن شکلات، برای سگ ها 

شدت تأثیرات منفی شکلات بر روی سگ با توجه به سطح تئوبرومین و کافئین موجود در محصول شکلات، میزان مصرف آن توسط سگ و وزن و حساسیت سگ به محرک های شیمیایی تعیین می شود. شکلات تیره و تلخ برای سگ ها سمی تر است، زیرا حاوی غلظت بیشتری از تئوبرومین در هر اونس نسبت به شکلات شیری است (130 تا 450 میلی گرم در هر اونس، در مقایسه با شکلات شیری 45 تا 58 میلی گرم در هر اونس). از سوی دیگر، شکلات سفید حاوی تنها 0.25 میلی گرم تئوبرومین در هر اونس است و به گفته بیمارستان حیوانات VCA، خطر سمی بسیار کمتری برای سگ ها دارد.

 

علائم سمیت شکلات در سگ ها چیست

علائم اولیه مسمومیت با شکلات معمولاً در عرض 6 تا 12 ساعت ظاهر می شود و ممکن است شامل ترشح بیش از حد آب دهان و نفس نفس زدن، افزایش تشنگی و ادرار، و ناراحتی معده و به دنبال آن استفراغ و اسهال باشد. سگ ممکن است ضربان قلب افزایش یافته را تجربه کند و بی قرار، عصبی و هیجان زده شود، دقیقاً مانند یک فرد حساس به کافئین که فنجان های زیادی قهوه خورده است.

در موارد شدید، ضربان قلب نامنظم ناشی از مصرف شکلات می تواند گردش خون را کاهش دهد و در نتیجه دمای بدن کاهش یابد. به گفته بیمارستان حیوانات VCA، علائم شدید شامل بی حالی، اسپاسم عضلانی، تشنج و کما است که گاهی منجر به مرگ می شود. 

در برخی موارد، سگ ها شکلات مصرف می کنند اما هیچ علامتی نشان نمی دهند. به گفته دفتر علم و جامعه در دانشگاه مک گیل در انتاریو، کانادا، این به این دلیل است که اندازه دوز سموم می تواند بر پاسخ حیوان به مسموم شدن تأثیر بگذارد.

 

دامپزشکان چگونه مسمومیت با شکلات را درمان می کنند

به گفته AKC، دامپزشکان معمولاً سمیت شکلات را با القای استفراغ یا تجویز دوز زغال فعال که سموم را از سیستم گوارشی سگ قبل از جذب در جریان خون حیوان پاک می کند، درمان می کنند. AKC می گوید بسته به شدت مسمومیت، دارو یا مایعات ممکن است برای مقابله با مسمومیت مورد نیاز باشد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: livescience

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا