شناسایی سیارکی به اندازه یخچال تنها دوساعت قبل از برخورد به زمین

به گزارش سینا پرس فارس، سیارکی به بزرگی یک یخچال به تازگی تنها چند ساعت پس از اینکه برای اولین بار توسط ستاره شناسان شناسایی شد، به جو زمین برخورد کرد. این پنجمین بار است که محققان یکی از این سنگ های کیهانی را قبل از برخورد به ما می بینند.

این سیارک با نام 2022 EB5 اولین بار توسط کریستیان سارنچکی، ستاره شناس در ایستگاه کوهستانی Piszkéstető، بخشی از رصدخانه Konkoly در مجارستان، در 11 مارس شناسایی شد. دو ساعت بعد، صخره فضایی که حدود 6.5 فوت (2 متر) اندازه داشت. به گفته EarthSky، با سرعت تخمینی (63700 کیلومتر در ساعت) به جو زمین برخورد کرد و منفجر شد، این سنگ هنگام مشاهده در حدود یک سوم فاصله زمین و ماه از آن فاصله داشت.

پس از شناسایی این سیارک، سیستم ارزیابی خطر ضربه ناسا، شروع به ردیابی سنگ فضایی کرد، و هنگامی که مشخص شد که سیارک با زمین برخورد خواهد کرد، خطر ضربه به طور خودکار به مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیا هشدار داد.

دیویدفارنوسچیا مهندس ناوبری در JPL که به توسعه Scout (خطر ضربه) کمک کرده است گفت: ما توانستیم مکان‌های برخورد احتمالی را که در ابتدا از گرینلند غربی تا سواحل نروژ امتداد داشتند را تعیین کنیم. با ردیابی بیشتر رصدخانه ها، محاسبات ما از مسیر و محل برخورد آن دقیق تر شد.

این سیارک در حدود ساعت 22:23 به اتمسفر زمین در بالای یان ماین، جزیره آتشفشانی خالی از سکنه در حدود 310 مایلی (500 کیلومتری) شرق گرینلند و حدود 370 مایلی (595 کیلومتری) شمال شرقی ایسلند برخورد کرد.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده