تغییر قیافه ربات ها ممکن شد

به گزارش سیناپرس فارس، شاید میلیون ها نفر طرفداران سریال ترمیناتور هستند و شاید صد ها فیلم دیگر که آینده دنیا با حضور ربات ها را به تصویر می کشد، شاید در عصر کنونی خود "ساخت ربات" های انسانی یک آرزو به نظر برسد چه برسد به تغییر چهره.

اما دانشمندان می گویند که آنها نحوه تغییر شکل ربات ها را کشف کرده اند.

 مطالعه جدید توسط فیزیکدانان دانشگاه باث روشی را پیدا کرد که روبات‌ها را "نرم" در موادی می پوشاند که به آنها اجازه می دهد حرکت کنند و مطابق با نیازهای خاص تغییر کنند.
 این پیشرفت در ایجاد چیزی که محققان آن را «ماده فعال» می‌نامند، می‌تواند روش ساخت ماشین‌ها را برای همیشه تغییر دهد.
پژوهشگران مطالعه برای توصیف بهتر اختراع خود می گویند که سطح یک ماده نرم معمولی همیشه به یک کره تبدیل می شود. این بسیار شبیه این است که چگونه یک قطره آب همیشه خود را مانند یک مهره گرد شکل می دهد.
از طرف دیگر ماده فعال بر خلاف این گرایش عمل می کند. برای مثال، دانشمندان می‌توانند یک توپ لاستیکی را در لایه‌ای از نانو ربات‌ها بپیچند که برنامه‌ریزی شده‌ تا با هم کار کنند تا توپ را به شکل ستاره تبدیل کنند. محققان بر این باورند که ماده فعال منجر به ایجاد ماشین‌هایی می‌شود که عملکرد آنها «از پایین به بالا» است.
به طور خاص، این روبات‌ها شامل چندین واحد فعال هستند که با هم کار می‌کنند تا شکل، حرکات و عملکردهایی را تعیین کنند تا وظایف خاصی را به بهترین نحو انجام می‌دهند. 
این بسیار متفاوت از نسل امروزی ماشین‌ها است که برنامه‌ریزی خود را از یک کنترل‌کننده مرکزی دریافت می‌کنند – مانند یک بازوی روباتیک در یک کارخانه. بنابراین، ربات‌های ماده فعال به همان روشی که بافت‌های انسانی اندام‌های بدن ما را کنترل می‌کنند، عمل خواهد کرد.

ربات های تغییر شکل چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
محققان می گویند یکی از چیزهایی که این ماشین ها ممکن است برای آن مفید باشند، خدمت به عنوان نسل جدیدی از کپسول های دارورسانی است. این روبات‌ها با پوشاندن سطح نانوذرات با ماده فعال، ممکن است به بهبود نحوه تعامل داروها با سلول‌ها و رساندن دارو به نواحی خاصی از بدن کمک کنند.
"ماده فعال" ما به قوانین آشنای طبیعت و قوانینی مانند این واقعیت که کشش سطحی باید مثبت باشد، وادار می‌کند. 
دکتر جک بینیش، پژوهشگر اول این مطالعه، در یک انتشار دانشگاهی می‌گوید دیدن اینکه در صورت زیر پا گذاشتن این قوانین چه اتفاقی می‌افتد و اینکه چگونه می‌توانیم نتایج را مهار کنیم، مکان هیجان‌انگیزی برای انجام تحقیقات است.
این مطالعه اثبات مهمی از مفهوم است و مفاهیم مفید بسیاری دارد. به عنوان مثال، فناوری آینده می‌تواند ربات‌های نرمی تولید کند که در برداشتن و دستکاری مواد ظریف بهتر عمل می‌کنند.
این تیم طی آزمایشات خود با یک جامد نرم سه بعدی که تنش فعال را تجربه می‌کرد، دریافتند که این تنش‌ها سطح ماده را گسترش می‌دهند و باعث تغییر شکل آن می‌شوند.
 پژوهشگران مطالعه همچنین کشف کردند که شکل جامد تشکیل شده را می‌توان با تغییر خواص کشسانی مواد تنظیم کرد.
این تیم اکنون در حال طراحی ربات‌های خاصی از جمله بازوهای نرم و روبات‌های شنا هستند تا نحوه عملکرد این اصل را در شرایط واقعی بررسی کنند.

ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا