تشخیص زود هنگام سرطان پروستات و ناباروری مردان با روش های نوین تشخیصی مولکولی –میکروبی

به گزارش سینا پرس فارس، سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان بوده و شیوع آن در کشور ایران به شدت در حال افزایش است. در برخی موارد سرطان پروستات باعث کاهش وزن، برگشت ادرار و حتی درد پشت و کمر می شود. در برخی موارد خون در مایع منی و ادرار و اشکال در نعوظ نیز مشاهده میشود. برای تشخیص در مراحل اولیه می توان از آزمایش مقعدی پروستات و آزمایش PSA استفاده کرد. آزمایش PSA در افرادی که سرطان ندارند نیزمی تواند مثبت شود، بنابراین تست دقیقی برای تشخیص سرطان پروستات نیست و جهت تشخیص دقیق تر باید از سایر تست ها مانند نمونه برداری،MRI و تست های ژنتیکی با نظر پزشک متخصص اورولوژی و مجاری ادراری و یا پزشک متخصص انکولوژی و سرطان شناسی استفاده کرد. سرطان پروستاتی که فقط محدود به پروستات باشد و به سایر اعضای بدن سرایت نکرده باشد معمولا به وسیله جراحی و رادیوتراپی درمان می شود. سرطان پروستات اگر به سایر نقاط بدن پخش شده باشد، برای درمان به هورمون درمانی و شیمی درمانی نیز نیاز دارد.
در آخرین مقاله مروری گروه ژنتیک انسانی جهاد دانشگاهی استان فارس که در آخرین شماره ژورنال معتبر Q1 پروستات (The Prostate) از انتشارات Wiley با Impact Factor: 4.104، h-Index: 123 و با عنوان "مطالعات متاژنومیکس برای درمان و تشخیص سرطان پروستات" در کشور آمریکا منتشر شده است، برای اولین بار در ایران تاثیر عفونت های ناشی از میکروب های هم زیست با بافت پروستات و همچنین متابولیسم و واکنش های ایمنی شناسی ناشی از این میکروب ها که در شکل گیری سرطان نقش مهمی ایفا می کنند، جهت تشخیص و درمان سرطان مورد برسی قرار دادند.
دکتر علی زارعی پژوهشگر و نویسنده اول این مقاله با اشاره به اهمیت روش های نوین تشخیص مولکولی در شناسایی زود هنگام عفونت های میکروبی مسبب ایجاد سرطان پروستات از طریق تکنیک توالی یابی 16sRNA میکروب های هم زیست در بافت پروستات و مجاری ادرای، بیان کرد: بررسی ژنوم میکروب های دخیل در سرطان پروستات علمی بسیار نو پا بوده که به تازگی مورد توجه محققین حوزه سرطان شناسی قرار گرفته است و امید است در آینده نزدیک به صورت یک روش تشخیصی روتین جهت شناسایی زود هنگام افراد مبتلا به سرطان پروستات مورد استفاده قرار گیرد .
دکتر حسین جاوید عضو هیات علمی گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس و نویسنده دوم این مقاله با اشاره به تنوع قومی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت ایرانی و در دسترس نبودن اطلاعات کافی و جدید در ارتباط با تنوع میکروبی جمعیت و اقوام ایرانی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم کشور، کاهش موالید بوده که اثرات آن در سال های آینده و با مسن شدن جمعیت کشور مشخص خواهد شد. یکی از عوامل اتیولوژیک ناباروری در مردان عفونت ها و سرطان پروستات است. برخی از عوامل ایجاد کننده این عفونت ها باکتریایی بوده و به وسیله روش های روتین آزمایشگاهی (مانند کشت میکروبی) قابل تشخیص نیستند و حتما باید از روش های آنالیز ژنتیکی مدرن مانند متاژنومیکس و توالی یانی نسل جدید یا NGS برای شناسایی آنها استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه این روش ها تا کنون در ایران و بر روی جمعیت اقوام ایرانی و جهت شناسایی این عفونت ها، تولید واکسن و درمان ناباروری مردان استفاده نشده است، گفت: با توسعه این روش در ایران قادر خواهیم بود بر علیه آن عفونت ها و همچنین تولید واکسن های ضدناباروری، اقدام به طراحی و تولید واکسن های موثری کرده و انشاالله بتوان قدمی هر چند کوچک، ولی موثر در رفع مشکل کاهش موالید کشور و عمل به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این خصوص برداشت.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده