سر درد تنشی چیست

به گزارش سینا پرس فارس، سردرد تنشی (TH) شایع ترین نوع سردرد است، اما علل آن به خوبی شناخته نشده است. درمان برای سردردهای تنشی موجود است. مدیریت سردرد تنشی اغلب تعادلی بین انجام عادات سالم، یافتن درمان‌های غیردارویی مؤثر و استفاده مناسب از داروها است.

علائم و نشانه های سردرد تنشی عبارتند از:

سر درد مبهم و دردناک
احساس سفتی یا فشار در سراسر پیشانی یا در طرفین و پشت سر
حساسیت در پوست سر، گردن و عضلات شانه
انواع سردرد های تنشی

سردردهای تنشی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: اپیزودیک و مزمن.

تنشی اپیزودیک. سردردهای تنشی اپیزودیک می توانند از ۳۰ دقیقه تا یک هفته طول بکشند. سردردهای تنشی اپیزودیک مکرر کمتر از ۱۵ روز در ماه به مدت حداقل سه ماه رخ می دهد. حتی این سردرد ها ممکن است مزمن شوند.

سردردهای مزمن از نوع تنشی. این نوع سردرد تنشی ساعت ها طول می کشد و ممکن است مداوم باشد. اگر سردرد شما ۱۵ روز یا بیشتر در ماه به مدت حداقل سه ماه رخ دهد، مزمن در نظر گرفته می شود.

سردردهای تنشی در مقابل میگرن. تشخیص سردردهای تنشی از میگرن دشوار است. بعلاوه، اگر مکرر سردردهای تنشی دوره ای دارید، می توانید میگرن نیز داشته باشید.

برخلاف برخی از انواع میگرن، سردردهای تنشی معمولاً با اختلالات بینایی، تهوع یا استفراغ همراه نیستند. اگرچه فعالیت بدنی معمولاً درد میگرن را تشدید می کند، اما سردرد تنشی را بدتر نمی کند. افزایش حساسیت به نور یا صدا ممکن است با سردرد تنشی رخ دهد، اما این علامت شایع نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سردردهای تنشی زندگی شما را مختل می کند یا باید بیش از دو بار در هفته برای سردرد خود دارو مصرف کنید، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر سابقه سردرد دارید، اگر الگوی تغییر کرد یا سردردتان ناگهان متفاوت شد، به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات، سردرد ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی جدی باشد، مانند تومور مغزی یا پارگی یک رگ خونی ضعیف (آنوریسم).

اگر هر یک از این علائم را دارید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید: سردرد ناگهانی و شدید و سردرد پس از ضربه به سر، به خصوص اگر سردرد بدتر شود. سردرد همراه با تب، سفتی گردن، سردرگمی ذهنی، تشنج، دوبینی، ضعف، بی حسی یا مشکلات صحبت کردن

علل سردرد تنشی

علت سردردهای تنشی مشخص نیست. کارشناسان قبلاً فکر می کردند سردردهای تنشی ناشی از انقباضات عضلانی در صورت، گردن و پوست سر است که شاید در نتیجه افزایش احساسات، تنش یا استرس باشد. اما تحقیقات نشان می دهد که انقباض عضلانی علت آن نیست.

رایج‌ترین نظریه از افزایش حساسیت به درد در افرادی که سردردهای تنشی دارند پشتیبانی می‌کند. افزایش حساسیت عضلانی، یکی از علائم رایج سردردهای تنشی، ممکن است ناشی از یک سیستم درد حساس باشد.

محرک ها
استرس شایع ترین محرک گزارش شده برای سردردهای تنشی است. از آنجایی که سردردهای تنشی بسیار رایج هستند، تأثیر آنها بر بهره وری شغلی و کیفیت کلی زندگی قابل توجه است، به خصوص اگر مزمن باشد. درد مکرر ممکن است باعث شود نتوانید در فعالیت ها شرکت کنید. ممکن است لازم باشد از محل کار در خانه بمانید، یا اگر به محل کار خود بروید، ممکن است توانایی شما در عملکرد مختل شود.

چگونه از سردرد تنشی پیشگیری کنیم؟
علاوه بر ورزش منظم، تکنیک هایی مانند آموزش بیوفیدبک و آرامش درمانی می تواند به کاهش استرس کمک کند :آموزش بیوفیدبک این تکنیک به شما می آموزد که برخی از واکنش های بدن را کنترل کنید که به کاهش درد کمک می کند. در طول یک جلسه بیوفیدبک، شما به دستگاه‌هایی متصل هستید که عملکردهای بدن مانند تنش عضلانی، ضربان قلب و فشار خون را نظارت می‌کنند و به شما بازخورد می‌دهند. سپس یاد می گیرید که چگونه تنش عضلانی را کاهش دهید و ضربان قلب و نفس خود را کاهش دهید. درمان  شناختی رفتاری. این نوع گفتار درمانی ممکن است به شما کمک کند تا مدیریت استرس را یاد بگیرید و ممکن است به کاهش دفعات و شدت سردردتان کمک کند. سایر تکنیک های آرام سازی هر چیزی که به آرامش شما کمک می کند، از جمله تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و آرام سازی تدریجی عضلات، ممکن است به سردرد شما کمک کند. می‌توانید با استفاده از کتاب‌ها، فیلم‌ها یا اپلیکیشن‌ها، تکنیک‌های تمدد اعصاب را در کلاس‌ها یا در خانه یاد بگیرید.

استفاده از داروها همراه با تکنیک های مدیریت استرس ممکن است در کاهش سردردهای تنشی شما مؤثرتر از درمان به تنهایی باشد. علاوه بر این، داشتن یک سبک زندگی سالم ممکن است به جلوگیری از سردرد کمک کند.

منبع : پزشکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا