رفع مشکلات تغییر اقلیم و بخش کشاورزی با مشارکت اساتید دانشگاه

به گزارش سینا پرس فارس، علی اکبر متکان در آیین تودیع و معارفه رؤسای جدید و پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: فارس استانی پهناور و پر جمعیت و دارای اقلیم منحصر به فرد است و اگر بخواهیم برخی برنامه های کشاورزی را تست کنیم می توانیم پایلوت آنرا در فارس قرار دهیم و پس از آن به سایر استان ها تعمیم دهیم.
وی افزود: این تنوع اقلیمی موجب شده تا بستر مناسب برای کشت همه محصولات از جمله باغی، زراعی و چه حوزه دامپروری و شیلات زراعی است.
او ابراز داشت: در حوزه کشاورزی فارس در رتبه اول و در محصولات زارعی رتبه دوم کشور را دارد. اما طی چند سال اخیر باتوجه به تغییر اقلیم، خشکسالی ها و‌ موضوع آب باتوجه به اینکه در گذشته از منابع آبی خوبی برخوردار بوده است اما در حال حاضر با بحران آب مواجه می باشد و امید است مدیریت استان با مشارکت اساتید دانشگاه بویژه در حوزه اقلیمی، کشاورزی و سازگاری با محیط تغییر اقلیم که امکان پذیر است این مشکل را برطرف کنند.
وی همچنین بر شتاب بخشی به جریان توسعه کشاورزی استان و اشتغالزایی هدف گذاری شده ، تأکید کرد و افزود: نیاز است تا عملیات سازی الگوی کشت در استان به دلیل محدودیت های آبی که از طریق کشاورزی قرار دادی وجود دارد در این حوزه انجام شود، چرا که با این اقدام بسیاری از مشکلات کشاورزان که در موضوع بحران آب با آن مواجه اند حل می شود.
متکان در این جلسه نیز بر اقدام مبتنی بر برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: این استان آمادگی دارد در حوزه محصولات باغی و گیاهان دارویی زنجیره ارزش در ارتباط با صنایع تبدیلی را بکار بگیرد ‌بتواند سایر استان های همجوار را تحت پوشش قرار دهد چرا که منطقه ای شدن این زنجیره ارزش هزینه کمتری دارد.
توجه به باغداری و احیاء محصولات در این حوزه بویژه محصول انجیر، انار و بازگشت استان فارس به قلّه در حوزه تولید غلات و ارسال آن به سایر استان های کشور از دیگر موضوعاتی بود که معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد و یادآور شد: رویکرد جهادی جزو برنامه های وزیر جهاد کشاورزی است و نیاز است تا برنامه هایی که وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه داده اند با این رویکرد در فارس که تمام فعالیت ها با این برنامه ها مطابقت دارد، دنبال شود.

 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا