ترومبوفیلی چیست

به گزارش سینا پرس فارس، ترومبوفیلی به شرایطی اطلاق می شود که در آن خون راحت تر از حد معمول لخته می شود. این می تواند منجر به تشکیل لخته های خون ناخواسته (به نام ترومبوز) در داخل رگ های خونی شود. این لخته های خونی می توانند مشکلاتی مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا آمبولی ریه ایجاد کنند.  بدن یک فرآیند لخته شدن طبیعی در خون دارد که در ترومبوفیلی تغییر می کند. روند طبیعی لخته شدن خون، هموستاز نامیده می شود. اگر آسیبی مانند بریدگی داشته باشید، به توقف خونریزی کمک می کند. هنگامی که یک رگ خونی آسیب می بیند، فرآیند لخته شدن آغاز می شود. همچنین مواد شیمیایی طبیعی در خون وجود دارد که بر ضد سیستم انعقادی عمل می‌کنند و از لخته شدن بیش از حد خون جلوگیری می‌کنند.

اگر تعادل طبیعی سیستم انعقادی به هم بخورد، ترومبوفیلی رخ می دهد. ترومبوفیلی می تواند باعث لخته شدن خون ناخواسته (ترومبوز) شود. این بدان معنا نیست که هر فرد مبتلا به ترومبوفیلی دچار لخته خون می شود. اما، به این معنی است که شما در معرض خطر بالاتر از حد معمول لخته شدن هستید. این خطر به نوع ترومبوفیلی که دارید بستگی دارد.

لخته خونی که در داخل یک رگ خونی تشکیل می شود از نظر پزشکی به عنوان ترومبوس شناخته می شود. ترومبوز فرآیندی است که برای تشکیل ترومبوز رخ می دهد. یک ترومبوز می تواند یک رگ خونی را مسدود کند. این انسداد اکنون به عنوان ترومبوز نیز شناخته می شود. کلمه  ترومبوز، جمع ترومبوز است (یعنی بیش از یک). گفتنی است ترومبوفیلی ها را می توان به ارثی یا اکتسابی طبقه بندی کرد. موارد ارثی ژنتیکی است و ممکن است از والدین به فرزند منتقل شود.

* علائم ترومبوفیلی چیست؟

این وضعیت هیچ علامتی ندارد مگر اینکه ترومبوفیلی منجر به لخته شدن خون (ترومبوز) شود. بسیاری از افراد مبتلا به ترومبوفیلی لخته خون ایجاد نمی کنند و هیچ علامتی ندارند. لخته های خون می توانند در شریان ها و سیاهرگ ها ایجاد شوند. شریان ها رگ های خونی هستند که خون را از قلب به اندام ها و بافت های بدن می برند. سیاهرگ‌ها رگ‌های خونی هستند که خون را از بقیه بدن به قلب بازمی‌گردانند. لخته خون در ورید شایع ترین مشکل ترومبوفیلی است. به این ترومبوز وریدی می گویند. علائم احتمالی عبارتند از: درد و تورم در پا که اگر لخته خونی در ورید بزرگ پا داشته باشید، این درد و تورم اتفاق می‌افتد. این شرایط معمولا به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می شود. DVT می تواند در هر ورید بدن شما رخ دهد، اما اغلب ورید پا را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین لخته خون ممکن است به قلب رفته و وارد ریه شود و باعث آمبولی ریه شود. علائم احتمالی عبارتند از: درد قفسه سینه، درد در هنگام تنفس عمیق، تنگی نفس یا به ندرت فرورفتگی.

برخی از انواع ترومبوفیلی می توانند باعث لخته شدن خون در یک مکان غیرعادی مانند مغز، روده یا کبد شوند. این می تواند علائمی را در سر یا شکم ایجاد کند. به لخته شدن خون در وریدهای کبد، سندرم Budd-Chiari گفته می شود.

لخته شدن خون در شریان ممکن است با برخی از انواع ترومبوفیلی رخ دهد. به این ترومبوز شریانی می گویند. بسته به اینکه کدام شریان تحت تأثیر قرار گرفته است، لخته شدن خون در شریان می تواند باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا مشکلات جفت در دوران بارداری شود.

 

منبع : پزشکت آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا