اهمیت پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری کبد چرب غیر الکلی

به گزارش سینا پرس فارس: اهمیت پیشگیری و درمان زودهنگام  بیماری کبد چرب  در حالی مورد تاکید است که بر اساس آمار، دست کم 30 درصد ایرانی ها کبد چرب دارند .  بر پایه این آمار، انجام تحقیقات در زمینه عوامل خطر این بیماری از ضروریات است. عوامل خطر بیماری کبد چرب بسیار شناخته شده و شایع هستند . به عنوان مثال 70 درصد افراد مبتلا به کبد چرب را افراد چاق تشکیل می دهند و نتایج مطالعات انجام شده، چاقی را عامل مهمی برای ابتلا به کبد چرب و تشدید بیماری می دانند. نکته بسیار مهم در خصوص این بیماری آن است که عوارض کبد چرب، فقط کبد را درگیر نمی کند ، بلکه بیشتر افرادی که کبد چرب دارند ، درحالی که ممکن است تا آخر عمر  با مشکل کبدی جدی مواجه نشوند، اما می توانند مستعد ابتلا به سکته های قلبی و مغزی شوند؛ به طوری که مهمترین علت مرگ مبتلایان کبد چرب، سکته های قلبی و مغزی است و بیماری کبد چرب سهم عمده ای در سکته های قلبی و مغزی و در نتیجه ، مرگهای زودرس در کشور دارد. 

پژوهشگران پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران براي اولين بار در سطح جهان و ايران ، درمان بيماري کبد چرب غيرالکلي را با داروي پروبوکل که پايان نامه فارغ التحصيلي دکتر شاهین مرآت، معاون پژوهشی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد بود با انجام دو پژوهش (RCT و open-label) به اثبات رساندند.

از این پایان نامه، دو مقاله استخراج  و در داخل و خارج از کشور منتشر شد. يکي از این دو مقاله، در مجله هپاتولوژي با  5/7=IF منتشر شد و هم اکنون بيشتر از 35 بار مورد استناد علمي در مجلات معتبر قرار گرفته و 7 بار نيز در text book update (از جمله در سال 2007) که معتبرترين کتاب الکترونيکي داخلي در سطح جهان است به عنوان رفرنس استفاده شده است.

منبع :  پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا