تربیت عمومی از نخستین حوزه‌های اجتماعی است که کودکان با آن سر و کار دارند

به گزارش سینا پرس، نخستين نمايشگاه فناوری های نرم و صنايع فرهنگی به ميزبانی پارك ملی علوم و فناوری های نرم و صنايع فرهنگی واحد استان فارس از روز يكشنبه ٢٣ آبان در شيراز گشايش يافت و به مدت ٤ روز و تا ٢٦ آبان ماه بر پا می باشد.

رسانه رکن اساسی جامعه‌سازی در دوران کنونی است و ظرفیت بسیار بالای رسانه توانسته برای حوزه‌های مختلف جامعه امکانات فراوانی را ایجاد نماید.

شیوع این بیماری منجر شد تا گروه های آموزشی متعددی در سراسر کشور با در نظر گرفتن نیازهای خانواده و دانش آموزان بستر آموزش در فضای باز را فراهم کنند.

یکی از این گروه ها که تحت نظر پارك ملی علوم و فناوری های نرم و صنايع فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان فارس فعالیت دارد شرکت تربیت تفریحی طوبی می باشد.

این شرکت با در نظر گرفتن شرایط کرونا و نیاز خانواده ها به آموزش حضوری، فعالیت خود را در فضای باز و در بستر آموزش از طریق طبیعت آغاز کرد.

مدیر گروه تربیت تفریحی طوبی در حاشیه این نمایشگاه درخصوص فعالیت های این گروه بیان کرد: باتوجه به اینکه مهمترین کارکرد آن در این زمینه، فراهم نمودن امکان عمومی‌سازی و زمینه‌سازی برای ایجاد حوزه‌های غیررسمی است،«علم عمومی»،«سیاست عمومی»،«دیپلماسی عمومی»، «فرهنگ عمومی»، و حوزه‌هایی از این دست، تا حد زیادی رهین رسانه‌های عمومی هستند.

عبدالله غفاری اظهار داشت: امروزه آن‌چه تحت عنوان سرگرمی و Entertainment از آن یاد می‌شود تلفیقی از ظرفیت رسانه، هنر و بسیاری از حوزه‌های دیگر جامعه است که توانسته آنها را در هم ترکیب کرده و امکانات جدیدی را به جامعه ارائه کند،سیستم انترتینمنت متولی ایجاد فرح و لحظات خوش برای مردم است، اما امتزاج آن با سیاست، اطلاعات، اقتصاد، و … مفاهیم و امکانات جدیدی را ایجاد کرده است مانند Politotainment, Infotainment, Econotainment, که در این میان، از جمله میدان‌های جدید تعریف شده توسط سیستم سرگرمی و تفریح،«اجوتینمنت Edutainment» است.

خاطر نشان می شود اجوتینمنت یا «تربیت تفریحی/تفریح تربیتی» امکانی است که توانسته تربیت کودکان را از محافل و مجاری رسمی به حوزه‌های غیررسمی و عمومی بکشاند، «تربیت عمومی» از نخستین حوزه‌های اجتماعی است که کودکان با آن سر و کار پیدا می‌کنند،فیلم‌ها، پویانمایی‌ها،بازی‌های رایانه‌ای، و … در این راستا قابل ارزیابی هستند،به این صورت،انترتینمنت، و شقوق و مصادیق آن را صرفاً نمی‌توان عامل سرگرم‌کننده برای کودکان دانست،بلکه امتزاج آن با پیام و رسانه، سرگرمی را از سویی به «تفریح تربیتی» تبدیل کرده و از سوی دیگر،کارگزاران تربیتی، از ظرفیت صنعت سرگرمی و انترتینمنت استفاده کرده و «تربیت تفریحی» را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند،در این زمینه،بسیاری از استادان فلسفه در دانشگاه‌های مطرح جهان، کتب متعددی درباره‌ی وجود فلسفه در آثار سینمایی و پویانمایی نوشته‌اند.

غفاری عنوان کرد: اهداف طرح تربیت تفریحی در چهار حوزه دنبال می شود که شامل هدف یابی در زمینه تربیت انسانهای تراز، تصمیم گیر(مدیر)،تصمیم ساز و کارآمد با نگاه به افق بلند ایران، اهداف میانی در حوزه انتقال مفاهیم عمیق علوم انسانی و اسلامی به کمک تفریح و فناوری های نوین،ساده کردن مباحث فلسفی و حکمی به زبان مخاطب عام و خواص تقویت تفکر و حرکت از حافظه محوری به تفکر محوری و حوزه ارتقای سواد رسانه و استفاده از کارکرد انیمیشن و فیلم در تربیت و در نهایت مهارت آموزی به کمک آموزشهای محیطی از جمله اهداف می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا