جهان به دنبال حذف سل تا سال ۲۰۵۰ میلادی

وی افزود: در حال حاضر، نزدیک به یک سوم تا یک چهارم مردم جهان میکروب سِل را به صورت غیرفعال در بدن خود دارند و هر بیماری‌ای که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، سبب تبدیل سِل نهفته به بیماری سِل می شود.

مرادی ادامه داد: مبتلایان به HIV، دیابت، نارسایی مزمن کلیه، افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند شیمی درمانی مصرف می کنند، یا مصرف طولانی مدت کورتون، همچنین دریافت کنندگان پیوند عضو یا مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی در معرض تبدیل سِل نهفته به بیماری سِل قرار می گیرند.

او اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد موارد بیماری در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد که ۷۵ درصد آنها در گروه‌‌های سنی فعال جامعه قرار دارند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه، مهمترین اهداف جهانی تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت برای کنترل سِل را دستیابی به کاهش ۸۰ درصدی میزان بروز سل و کاهش ۹۰ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سل تا سال ۲۰۳۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی و در نهایت دستیابی به مرحله حذف سل تا سال ۲۰۵۰ میلادی عنوان کرد و یادآور شد: این امر بدون برنامه‌ریزی و اقدام مناسب در راستای بیماریابی فعال و درمان سِل میسر نمی شود.

مرادی سیاست اصلی وزارت بهداشت در بیماری سِل را شناسایی به موقع بیمار مبتلا به سِل و درمان بیمار با هدف متوقف کردن چرخه انتقال بیماری برشمرد و گفت: در طی همه گیری کرونا در بیست ماه اخیر به دلیل کاهش مراجعه افراد، موارد بیماریابی و شناسایی سِل کاهش یافته است که باید این روند با اطلاع رسانی مناسب به مردم و بازآموزی پزشکان، بهورزان و مراقبان سلامت، شناسایی مبتلایان به سِل را تقویت کنیم.

او با معرفی استراتژی «۱ ۱» به عنوان یکی از پایه ای ترین اقدامات در تمامی عرصه ها و به ویژه آموزش و اطلاع رسانی در خصوص سل توضیح داد: این استراتژی به این معنی است که هر یک از ما یک اقدام کوچک نظیر انتقال پیام های آموزشی برنامه کنترل سِل به یک نفر دیگر را انجام دهیم که در نتیجه برآیند جمعی بسیار عظیمی دارد.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان داشت: بی شک، استفاده از ظرفیت های موجود در بهبود وضعیت آموزش، بیماریابی، درمان، پیشگیری و حمایت از بیمار، در دستیابی به اهداف تعریف شده بسیار تاثیرگذار است .

 

گزارش : زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا