کشف سرنخ هایی از زمان آغاز جهان

به گزارش سیناپرس فارس، کیهان شناسان می گویند :  سرنخ های کلیدی وجود دارد که سن جهان را تعیین می کند . ما سن جهان را از مشاهداتی که اکنون انجام می دهیم ، با این فرض که قوانین فیزیکی بنیادی امروز نیز در گذشته عمل می کردند ، استنباط می کنیم . این تقریبا همان شیوه ای است که مورخان درمورد آثار باستانی و کتیبه ها استفاده می کنند در حالی که در کهکشان ها و ستارگان این کار با اطمینان بیشتری قابل بررسی است.

محققان  میگویند: سرنخ اول این است که کهکشان هایی که ما در اطراف خود مشاهده می کنیم همگی در حال عقب نشینی هستند،یعنی جهان در حال گسترش است . بنابراین در گذشته کوچکتر بود. اگر میزان انبساط ثابت بود ، بلافاصله یک نقطه زمانی در اندازه صفر به ما می داد . برای مثال ، به نظر می رسد میزان گسترش در حال افزایش است . با این حال ، این انبساط به ما می گوید که جهان اینجا نبوده است ، برای همیشه شبیه به هم بوده است . بدین معنا که جهان پیرامون ما کاملا پویاست .

دومین قطعه مهم این پازل ، پس زمینه مایکروویو کیهانی نام دارد. این نویز پس زمینه (در واقع فوتون – تشعشع الکترومغناطیسی) است که از بیگ بنگ باقی مانده است . وقتی همه مواد در یک فضای کوچک جمع می شدند ، چگالی انرژی بسیار زیاد می شد. این بدان معناست که اتم ها در کنار هم قرار نمی گیرند ، زیرا الکترون ها مدام توسط فوتون های پر انرژی دفع می شوند . با این حال ، با بزرگ شدن و سرد شدن جهان ، انرژی فوتون ها کاهش می یابد . در مقطعی بسیار پایین آمد تا جلوی تشکیل اتم های خنثی الکتریکی را بگیرد. از زمانی که این اتفاق افتاد (حدود 380،000 سال پس از انفجار بزرگ) ، فوتون ها کم و زیادتر شده و از نظر انرژی کم می شوند. آنها هنوز در دمای 2.7 درجه سانتیگراد بالای صفر مطلق هستند و ما آنها را بسیار دقیق اندازه گیری کرده ایم .آنها نه تنها شواهد بیشتری برای بیگ بنگ هستند ، بلکه از آنجا که ما به خوبی می دانیم الکترون ها و فوتون ها چگونه رفتار می کنند ، مطالعه طیف و توزیع پس زمینه مایکروویو کیهانی ، سن جهان را به شدت محدود می کند . سرانجام ، با دانستن اینکه انفجار بزرگ رخ داده است ، می توانیم بررسی کنیم که چقدر طول کشیده است تا اجسام مختلف در جهان ساخته شود.

تشکیل این مواد زمان می برد ، زیرا ماده در اثر گرانش به هم می پیوندد و زمان سوزاندن ، منفجر شدن و توزیع کربن ، سیلیکون ، آهن و بقیه در سراسر جهان برای ایجاد ستارگان ، سیارات و … زمان می برد . برخی از اجسامی که در اطراف خود می بینیم بسیار قدیمی هستند – نه تنها به این دلیل که آنها بسیار دور هستند و میلیاردها سال پیش نوری که ما آنها را می بینیم ساطع شده است. همه اینها می گوید که جهان قطعاً بسیار قدیمی است و برآوردهایی مطابق با مقادیر دقیق تری که از زمینه مایکروویو کیهانی بدست می آید ، ارائه می دهد .

مترجم : معین سامانیان