توسعه همه جانبه گردشگری مذهبی در استان فارس

هادی شه‌دوست شیرازی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در نشست تعامل و هم‌اندیشی با مدیریت حوزه های علمیه استان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت طلاب مسلط به زبان‌های خارجی با گذراندن دوره‌های آموزش راهنمایان گردشگری در آموزشگاه‌های تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس می‌تواند زمینه‌ساز معرفی و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی در کنار بازدید از ابنیه تاریخی فرهنگی باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی می‌تواند با کمک حوزه‌های علمیه فارس که اغلب از قدمت و پیشینه درخشان و اثربخشی برخوردار هستند زمینه ساز ارتقاء گردشگری دینی و مذهبی در شیراز و استان باشد.

وی وجود امام زادگان جلیل القدر در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: وجود حرم مطهر شاهچراغ (ع) و امامزادگان واجب تکریم در سراسر استان فارس در کنار جاذبه‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و سلامت، فارس را به‌عنوان مقصد گردشگری در تمامی ابعاد خصوصا گردشگری زیارت معرفی کرده است.

بنابه گفته شه‌دوست شیرازی، فارس دارای مراکز تحصیلی علوم دینی با قدمت تاریخی بسیاری است از جمله مدرسه خان، مدرسه آقاباباخان و مدرسه منصوریه که آماده همکاری در معرفی، چاپ و انتشار کتب و مقالات علمی فاخر مرتبط به آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه باید با فراهم کردن زمینه‌های همکاری متقابل با واحد بین‌الملل حوزه‌های علمیه فارس و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مذهبی و زیارتی، ورود گردشگران مذهبی را تسهیل کنیم، بر گسترش همه جانبه همکاری ها تاکید کرد.

حجت‌الاسلام استوار میمندی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان فارس، نقش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بسیار مهم و اساسی دانست، اظهار کرد: باید با استفاده از منابع و مخازن علم، هنر و ادب در ارتقاء گردشگری مذهبی گام برداریم و ارتباط معنایی بین این‌ها را فراهم کنیم.
رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس وجود حوزه‌های علمیه طراز اول در استان فارس را نعمتی برشمرد و ادامه داد: «باید با بهره‌گیری از علوم دینی در گردشگری، ضمن معرفی آثار و اماکن، روح معنویت را در گردشگران تقویت کنیم.»
وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید حافظ میراث ماندگار و هویت فرهنگ اسلامی- ایرانی باشد، گفت: استان فارس و شیراز در همه ابعاد گردشگری دارای ظرفیت هستند و گردشگری مذهبی شیراز به سبب وجود مضجح نورانی شاه‌چراغ (ع) و امامزادگان واجب تکریم و مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در استان فارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه استان فارس با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، افزود: با توسعه ارتباطات وهم افزایی در احیا فرهنگ غنی اسلامی در دوره جدید از تعاملات فی‌مابین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس شاهد پیشرفت‌های چشمگیر و مؤثری در گردشگری مذهبی، زیارتی و دینی خواهیم بود.

 

گزارش: حمیدرضا ثابت نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا