لامپ های پرنور نقش مخربی در اکوسیستم زمین دارند

به گزارش سیناپرس فارس، جاناتان لمبرت، زیست شناس و محقق حوزه بیولوژِی در این زمینه می گوید: بسیاری حشرات به چراغ های خیابان هجوم آورده و از درخشندگی آنها افسون می شوند و این در حالی است که این مساله به کاهش جمعیت حشرات می انجامد. به همین دلیل خاموش کردن برخی از چراغ های خیابان یا استفاده از فیلترهای نوری ممکن است برای حفظ اکوسیستم حشرات مفید واقع شود.

وی با اشاره به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته می افزاید: طبق بررسی های میدانی که در جاده های انگلستان انجام شده، تعداد کرم های پروانه ای در مسیرهای روشن و پرنور که از لامپ های LED استفاده می کنند به میزان 52 درصد کمتر از جاده های تاریک است. به همین دلیل محققان نظریه تاثیر چراغ های خیابانی در کاهش جمعیت حشرات به ویژه در کلان شهرهای توسعه یافته که دارای روشنایی پایدار هستند را با ارایه مستنداتی مطرح می کنند.

این زیست شناس حوزه حشرات در ادامه می افزاید: به طور کلی نور مصنوعی برای حشرات مناسب نیست. چرا که منابع نور مصنوعی می تواند جفت گیری و گرده افشانی و سایر فعالیت های حشرات را مختل کرده و اثرات مخربی بر تمامی اکوسیستم های محیط زیستی  برجای می گذارد.

داگلاس بویس، حشره شناس مرکز اکولوژی انگلستان در این زمینه می گوید: برخی از حشرات مانند پروانه ها در طول زندگی خود می توانند کیلومترها پرواز کنند و این در حالی است که فواصل جابجایی کرم های کوچک به بیش از چند متر نمی رسد. به همین دلیل منابع نور مصنوعی نظیر روشنایی های خیابانی و جاده ای بر رفتار هر دو آنها تاثیرات زیادی گذاشته و به کاهش کلونی آنها می انجامد.

وی با ارایه مثالی در این زمینه می گوید: کرم ها در هنگام شب ترشحاتی را به محیط اطراف انتقال می دهند که شکارچیان را گمراه می کند. اما نورهای مصنوعی سبب می شود تا این سیستم دفاعی بیولوژیک مختل شده و آسیب پذیری بیشتری پیدا کنند. این تحقیق بر 2500 کرم صورت گرفته است.
این حشره شناس در ادامه می افزاید: هر یک از منابع روشنایی مصنوعی تاثیر متفاوتی بر زندگی و دگردیسی حشرات دارند. به طور مثال ترشحات محافظتی کرم ها در مجاورت چراغ های LED به میزان 52 درصد کاهش داشته و این در حالی است که لامپ های سدیم 41 درصد در سیستم دفاعی بیولوژیک آنها اختلال ایجاد می کند. به باور دانشمندان دلیل این امر به نور بیشتر لامپ های LED و وسعت روشنایی آنها باز می گردد. همچنین تحقیقات نشان داده است کرم ها در قسمت های روشن چاق تر بودند  که احتمالاً این امر نشان دهنده رشد غیرطبیعی آنهاست.

بویس در بخش دیگری از دستاوردهای تحقیقاتی اش می افزاید: جمعیت پروانه های انگلستان در 50 سال گذشته یک سوم کاهش یافته است. اما از آنجایی که کمتر از 3 درصد از مساحت این کشور تحت سیطره چراغ های خیابانی و جاده ای قرار دارد، به نظر می رسد نقش از بین رفتن زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی، گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین، آلودگی آب و هوا و مواردی از این دست به مراتب بیشتر از آسیب منابع نورمصنوعی باشد.

این حشره شناس مرکز اکولوژی انگلستان با ارایه راهکاری ساده برای فائق آمدن بر این چالش محیط زیستی می گوید: تا جای امکان چراغ ها را خاموش کنید یا فیلترهایی را بر روی لامپ های LED ها قرار دهید که طیف نور تابشی را متمرکز کند. این کار روش آسانی را برای استراحت حشرات و بازگشت آنها به چرخه زیستی طبیعی پدید می آورد.

به گزارش سیناپرس،  بسیاری از داشمندان حوزه محیط زیست از حشرات به عنوان یکی از عوامل تداوم حیات در کره زمین یاد می کنند. با توجه به کاهش جمعیت حشرات طی سال ‌های اخیر، محققان در تلاش هستند تا به جهانیان نشان دهند که در صورت از بین رفتن آنها، جهان خاکی چه منابع گران بهایی از اکوسیستم را از دست خواهد داد و محیط زیست تا چه اندازه دچار زیان‌ و فروپاشی خواهد شد.

در یک نگاه ساده لوحانه ممکن است تداوم حیات حشرات برای کره زمین و انسان چندان ضروری به نظر رسد و بسیاری از ما از نیش آنها به ستوه آمده و دچار وحشت شویم؛ اما حقیقت این است که تداوم حیات حشرات برای کره زمین بسیار ضروری و تاثیرگذار است. امروزه عوامل زیادی مانند سموم دفع آفات، تغییرات آب و هوایی، گازهای گلخانه ای و مواردی از این دست سبب شده است تا جمعیت حشرات با شیب تندی کاسته شود.

مترجم: سعیدرضا امیرآبادی
منبع: science news
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا