معرفی استاد فیزیک دانشگاه شیراز بهعنوان عضو هیأتعلمی نمونه کشوری
به گزارش سیناپرس از شیراز، آیین نکوداشت اعضای هیاتعلمی نمونه کشوری در سال تحصیلی ۱۳۹۹ـ۱۴۰۰، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد.
در این مراسم احمد شیخی، استاد فیزیک دانشگاه شیراز بهعنوان عضو هیأتعلمی نمونه کشوری در کنار برخی دیگر از اعضای هیأتعلمی دانشگاههای کشور معرفی و ازسوی وزیر علوم مورد تقدیر قرار گرفت.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین با اشاره به اینکه هرساله سنت تقدیر و بزرگداشت از اساتید برگزیده و مراکز پژوهشی را داشتهایم، گفت: در دو سال گذشته بهدلیل شیوع بیماری احتیاطها بیشتر شده و دنبال فرصتهای مناسبی برای برگزاری بودیم به همین دلیل تاکید کردم قبل از آغاز سال تحصیلی و شروع مجدد ارزیابی اساتید این برنامه در فرصت باقیمانده برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش عالی کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با بازسازی جدید و تغییر و دگرگونیهای ایجاد شده، طی دوره ۲۰ساله در تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار موفق عمل کرده است، گفت: در واقع آموزش عالی کشور در دوره ای کمتر از دوره ۲۰ساله توانست وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا کند؛ جایگاه افتخارآفرین در مجامع علمی و بینالمللی که طبق رتبهبندیهای اعلام شده، کسب کردهایم، دستاورد مهم و ارزشمندی است و همچنین توجه به مبحث پژوهش و شاخصهای حاصل از بروندادهای پژوهشی در سطح بالایی قرار دارد.
غلامی تصریح کرد: همواره در تلاش بودیم تا وضعیت آموزش عالی کشور را با یک نگاه جامع به مردممان نشان دهیم و در همین فضای نگاه جامع، بتوانیم برای آینده نیز تدابیر لازم را داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در یک نقطه زمانی، همزمان به بحث پژوهش توجه خوبی داشتیم و شاخصهای علوم پژوهشی است که در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار دارد، اظهار کرد: کمتر از دو دهه گذشته توجه به کار بست پژوهشها که خود حاصل عملکرد جامعه علمی در تربیت نیروی انسانی جوان و دانشجو بوده است به سمت کاربست در جامعه سوق داده شده است.
وی با اشاره به اینکه به سمت صعود یافتههای علمی در قالبهای مختلف و نگاههای برنامهریزی منسجم و متکی به علوم جدید هستیم، تاکید کرد: باید تمامی این دستاوردها را مناسب با زمان خاص خود در مقابل دید عموم قرار دهیم؛ خیلی وقتها شاید فضاهایی که در حاشیه انتظارات هر مجامع علمی شکل می گیرد فاقد مطالب کافی و کامل از موضوع باشد و باعث شود که این تصور پیش آید که جامعه علمی ما احیاناً کمکاری کرده یا به سمت برآورده کردن نیازهای جامعه حرکت نکرده است، در حالی که این با اذعان همه دانشمندان، نخبگان، محققان و … حرکت قابل توجهی کرده است.
بنابه گفته این مقام مسئول، در خیلی زمینهها از دنیا عقب نیستیم و لذا این مطلب را باید قدر بدانیم و از کسانی که این شرایط را با علم و دانش و تلاش شبانهروزی خود فراهم کردند در سطح کشور و جهان قدردانی کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیین تجلیل از هیئت علمی دانشگاه ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در فضاهای علمی نیازمند یک فضای آرام و به دور از تنش و یک فضای پر از امید و نیاز هستیم، این نیاز یک نیاز ضروری است برای اینکه بتوانیم آرامش فکری و تمرکز اندیشه را در امیدهای علمی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: طی سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور این بوده که فضای آرام در محیط های دانشگاهی شکل بگیرد، علی رغم اینکه در سطح جامعه به دلایل مختلف نگرانی ها زیاد بوده، اما تلاش کرده ایم تا محیط های دانشگاهی آرامی داشته باشیم و این موضوع اتفاق افتاد و بخش بیشتری از آن حاصل تلاش مدیران دانشگاهی و مراکز پژوهشی ما بوده است.
غلامی با بیان اینکه دولت برای فراهم کردن امکانات و بسترها و فعالیت های علمی بیشتر از آنچه که بوده باید تلاش کند تا شاهد شکوفایی عمیق تر و گسترده تری از حوزه علم و دانش و فناوری باشیم لذا در بحث تحول آموزش عالی کشور قطعاً تحول اتفاق افتاده لذا پویایی علم و دانش باید در محیط های دانشگاهی خود را بهتر بشناسد.
این مقام مسئول با تاکید براینکه در این مدت تلاش کردیم ارزشها و شاخصهای اموزش عالی حفظ شود، گفت: در همین رابطه، آییننامه ارتقا اعضای هیات علمی با شاخصهای متعدد و بسیار دقیق و با جزئیات مورد بازنگری قرار گرفت که امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد تا در ارزیابیها موثر باشد.
وزیر علوم دولت دوازدهم در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت تقویت و گسترش اخلاق در محیطهای علمی و دانشگاهی تاکید کرد: این مهم باید در اولویت استادان قرار گیرد. کلاسهای درس قبل از آموزش علم، محل آموزش و توصیه به اخلاق باشد. تربیت دانشجو صرفاً دادن حجم زیادی از اطلاعات علمی نیست. باید توجه ویژه به اخلاق و زیست سالم را در آنها نهادینه کنیم.
گزارش از حمیدرضا ثابت نسب