برگزاری نشست تخصصی استاندارد سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، در نشست تخصصی استاندارد سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه که به صورت مجازی برگزار شد گام های اجرایی فرایند صدور گواهینامه های انطباق و محصول دانش بنیان تبیین شد.

دکتر ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس با خوش آمد به شرکت کنندگان از مسئولین دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد برای برگزاری این نشست تشکر کرد.
 

راه حل پارادوکس ورود محصولات شرکت های دانش بنیان به بازار

دکتر ملونی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از نظام استاندارد سازی را ایجاد ساز و کار لازم در تولید و انتشار دانایی برای ورود بهتر به بازار توصیف کرد و گفت: محصولات و خدماتی که در پارک های علم و فناوری ایده پردازی و تولید می شوند به صورت ویژه از وجه تمایز نوآوری برخوردار هستند.

وی افزود: ما به دنبال حل پارادوکسی هستیم که شرکت های دانش بنیان در هنگام ورود به بازار با آن مواجه هستند؛اینکه از آنها گواهی استاندارد خواسته می شود که برای دریافت آن عوامل زیادی دخیل است که از جمله آن پروانه بهره برداری، خط تولید مداوم و نفر تمام وقت می باشد. چون شرکتها نوپا هستند و در بیشتر موارد هنوز وارد خط تولید انبوده نشده اند، عملاً نمی‌توانند این گواهینامه را اخذ نمایند. ما برای حل این مشکل اعطای گواهینامه های coc و ‏cop را در دستور کار قرار داده ایم.

گواهینامه ‏coc برای انطباق محصولی که از طریق مهندسی معکوس،ویژگی هایی به آن اضافه شده اما پایه و ساختار اصلی محصول اولیه حفظ شده می باشد و گواهینامه ‏cop شامل محصولی می شود که  در بازار مسبوق به سابقه نیست و یا از طریق مهندسی معکوس چنان ویژگی‌هایی در یک محصول تعبیه شده که به نوعی به محصولی جدید تبدیل شده است.

مهندس سعادتی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج استاندارد نیز در ادامه برنامه به اهمیت شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت: این شرکت ها باید حمایت شوند و ما هم مانند کشورهای پیشرو باید از بحث استانداردسازی عبور کنیم.
 

اعلام حمایت اداره کل استاندارد فارس از محصولات دانش بنیان

مهندس امیری معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد فارس با اشاره به زیرساخت های مناسب در استان فارس با دارا بودن دانشگاه های برتر کشور این استان را بستری مناسب برای پیاده سازی ایده های فناورانه و نوآورانه معرفی کرد و افزود با سابقه ی همکاری و ارتباط خوبی که بین ما، مراکز علمی و شرکتهای فناور و دانش بنیان وجود دارد آمادگی لازم را برای حمایت از از آنها داریم.
آقای صباغی کارشناس سازمان ملی استاندارد ایران، به تشریح شیوه نامه فرآیند استاندارد سازی پرداخت و در آخر به همراه آقای شالبافی به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

گزارش: زینب صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا