کسب ثروت از راه علم در ایران

دکتر مظاهر بابایی رئیس جهاد دانشگاهی واحد فارس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس  فارس اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش های علمی یکی از اصلی ترین و مهمترین راه های رسیدن به حقایق پیدا و پنهان جهان هستی و کشف منابع و راهکارهای جدید برای پاسخگویی به مسائل،مشکلات، نیازها  و خواسته های انسان و جامعه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف توسعه کشور در بخش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وجود پارک های علم و فناوری در سطح کشور بسیار مهم است افزود: حذف شکاف موجود بین دانشگاه ها و سایر بخش ها مثل صنعت،کشاورزی و بهداشت نیازمند توجه است.
بابایی با یادآوری نام گذاری سال های اخیر به نام های مختلف رونق تولید، جهش تولید  و  تولید،پشتیبانی ها،مانع زدایی ها  از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: حمایت از پارک های علم و فناوری مطمئناً باعث رونق تولید، کاهش بیکاری و افزایش ارزش افزوده می شود.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد فارس  تأکید کرد: همانگونه که کشورهای توسعه یافته از محور علم تولید ثروت می کنند، مسلماً در کشوز ما نیز باید توجه ویژه ای به توانمندی های علمی شود و باید این خلأ را پر کرد.
وی با بیان اینکه مشکلاتی که در حوزه صنعت وجود دارد از طریق پارک‌های علم و فناوری قابل حل است چون به روز بودن را فقط از این طریق می توانیم به خط تولید منتقل کنیم گفت: حمایت از طرح ها و ایده های نو،ایجاد فرآیند پیشرفت بر اساس فعالیت های شرکت های نوظهور باید در اولویت ما باشد.
بابایی همچنین این نکته را یادآور شد که حمایت های اداری و حمایت های مالی از طرح های مذکور مهم است، اما از حمایت های معنوی و کاهش بروکراسی های اداری نیز نباید غفلت شود.
با این تفاسیر اگر ما بر اساس سند چشم انداز توسعه در ۱۴۰۴ قرار باشد به عنوان جایگاه اول اقتصادی، علمی  و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی انقلابی قرار گیریم این مسیر با سرمایه‌گذاری در حوزه دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری می تواند تاثیر پیدا کند و باعث رشد و ارتقاء کشور و جامعه باشد.
وی در پایان خواستار توزیع مناسب منابع و امکانات بر اساس اولویت‌ها و اتخاذ تدابیر لازم از سوی سیاست‌گذاران و برنامه ریزان نوآوری و فناوری، به روز کردن آیین نامه ها، مقررات و قوانین، کاهش بروکراسی های دست و پاگیر برای رشد و پیشرفت پارک ها شد.

گفت و گو: زینب صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا