ضبط دفتر و بایگانی «هاوکینگ» برای تسویه حساب مالیاتی

به گزارش سیناپرس به نقل از گاردین، از تئوری سیاه چاله ها گرفته تا نمایشنامه «سمپسون ها» جزء اشیاء شخصی این دانشمند به شمار می روند. طبق قانونی که در انگلیس وجود دارد، دولت می تواند بدهی های مالیات بر ارث را در ازای ضبط اشیاء و اموال فرد به شرط داشتن اهمیت ملی تأمین کند.

در این مورد هم، با ضبط اموال و دفتر شخصی هاوکینگ، اقدام به جبران بدهی مالیاتی او کرده و این امکان را به خانواده او داده تا از این طریق، مالیات وضع شده را تسویه کنند.

این اموال ضبط شده شامل نامه هایی از پاپ ها و رؤسای جمهور، صندلی های چرخدار شخصی او، پایان نامه اصلی دکتری هاوکینگ با عنوان «ویژگی های جهان در حال انبساط» تا نظریه نقاط تکین در ریاضیات، هندسه فضا- زمان و پرتره مورد علاقه او اثر هنرمند معروف «فرد کومینگ» هستند.

به گزارش سیناپرس، اشیاء دفتر هاوکینگ برای جبران مالیات 4/1 میلیون پوندی به موزه علوم فرستاده خواهد شد. آرشیو او نیز برای جبران مالیات 8/2 میلیون پوندی به کتابخانه دانشگاه کمبریج می رود. هاوکینگ یکی از شناخته شده ترین و درخشان ترین دانشمندان جهان بود که در سال 1988 در زمینه ریشه های جهان هستی، با عنوان «تاریخچه مختصر زمان» کار کرد که به ازای هر 750 مرد، زن و کودک یک نسخه از آن وجود دارد.
21 ساله بود که پزشکان تشخیص دادند که از نوعی بیماری عصبی حرکتی رنج می برد و تنها دو سال دیگر زنده می ماند اما او با تلاش و انگیزه ای که داشت توانست 55 سال دیگر هم زندگی کند و در نهایت در سال 2018 بر اثر شدت یافتن بیماری جان باخت.

به گزارش سیناپرس، اشیاء دفتر این دانشمند انگلیسی که از سال 2002 تا کمی قبل از مرگ او در سال 2018 در گروه ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری کمبریج واقع بود، کتاب های مرجع شخصی، تخته سیاه، قهوه ساز، مدال ها و یادداشت های سفرهای او را شامل می شد.

جزء این اموال، نسخه هایی از شرط بندی های او با دانشمندان دیگر هم به چشم می خورد. یکی از این شرط بندی ها به سال 1974 برمی گردد که یک سال اشتراک مجله Penthouse در برابر 4 سال اشتراک مجله Private Eye بود مبنی بر این که سیاه چاله ای در صورت فلکی Cygnus وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، با این که هاوکینگ این شرط را باخته بود اما آن را به عنوان یک نظریه مطرح کرد و درواقع برنده این شرط بندی به حساب می آمد.

همچنین این بایگان یها شامل مکاتباتی جالب از جمله نامه‌ای شیرین است که در  او شش سالگی و پر از اشتباهات املایی و بد خط نوشته شده است، از این قرار که: ”پدر عزیزم، این یک داستان است. روزی روزگاری تعدادی دزد دریایی در حال بارگیری گنج  در کشتی بودند. استیفن."

لوسی، دختر هاوکینگ، می‌گوید که با دانش‌آموزان دبستانی زیاد کار کرده است: "… و یک چیزی که من همیشه برای آنها توضیح می‌دهم این است که وقتی او نوجوان بود یک نابغه نبود، او یک پسر کوچک بدقلق با دست خط بد بود. گزارش‌های وحشتناکی از مدرسه برای پدر و مادرش ارسال می‌شد. یکی از معلمین او نوشته بود: "این پسر هیچ وقت چیزی نخواهد شد."

هاوکینگ از دهه 1960 از ویلچیر و از سال 1986 از صداساز استفاده می کرد. از جمله اشیائی که به موزه تحویل خواهد شد، شامل 6 عدد ویلچیر و نیز تجهیزات نوآورانه برقراری ارتباط است. این موارد اهدایی به موزه کمک می کند تا نوع استفاده از این فناوری ها را به بازدیدکننندگان نشان دهد که پکونه این دانشمندان مطرح جهانی، از کلیک با نوک انگشت برای حرکت ویلچیر خود و حتی این که چگونه از حسگر مادون قرمز برای عبور از موانع استفاده می کرد.
از دیگر اشیاء شخصی هاوکینگ می توان به جلیقه ای اشاره کرد که در دوران کارشناسی دانشگاه به تن می کرد و پس از افتادن در رودخانه، حاضر به شستن آن نشده بود. با ضبط اموال شخصی هاوکینگ، مقالات او هم در کنار مقالات نیوتن و چارلز داروین در کتابخانه دانشگاه کمبریج قرار می گیرد. با این کار، سه بایگانی ارزشمند از مقالات علمی تاریخ در یک فضا گردهم می آیند که به طور رایگان در اختیار دیگر دانشمندان قرار خواهد گرفت.

مترجم:ندااظهری