کارگاه آشنایی با داده کاوی در حوزه سلامت به صورت مجازی برگزار شد

به گزارش سیناپرس اصفهان، علی اصغر حایری، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی و مدرس این کارگاه با اشاره به مفهوم داده‌کاوی گفت: داده‌کاوی (Data Mining) مترادف با یکی از عبارت‌های استخراج دانش، برداشت اطلاعات، وارسی داده‌ها و حتی لایروبی کردن داده‌ها است؛ بنابراین ایده‌ای که مبنای داده‌کاوی است، فرایند با اهمیتی از شناخت الگوهای بالقوه مفید، تازه و در نهایت قابل درک در داده‌ها است. داده‌کاوی در حقیقت کشف ساختارهای جالب توجه، غیرمنتظره و با ارزش از داخل مجموعه وسیعی از داده‌ها و فعالیتی است که اساساً با آمار و تحلیل دقیق داده‌ها منطبق است.

حایری افزود: داده‌کاوی و کشف دانش در پایگاه داده‌ها همزمان با ایجاد و استفاده از پایگاه داده‌ها در اوایل دهه 80 برای جستجوی دانش در داده‌ها شکل گرفته است؛ با این حال تحقیق جدی روی موضوع داده‌کاوی از اوایل دهه 90 شروع شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی تأکید کرد: امروزه با افزایش دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌های مربوط به بیماران برای ارائه‌دهندگان، استفاده از داده‌کاوی در مراقبت‌های بهداشتی توسط سازمان‌ها با تمرکز بر بهینه‌سازی، کارایی و کیفیت تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده‌شان انجام می‌گیرد و به دلیل توسعه داده‌ها در حوزه سلامت، داده‌کاوی نیز در این حوزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از جمله عواملی که ضرورت داه‌کاوی را در دنیای امروز دوچندان کرده است، می توان به گسترش فناوری‌های ذخیره و بازیابی داده‌ها، افزایش روزافزون حجم داده‌های ذخیره شده، تنوع بسیار زیاد در داده‌های و همینطور ظهور و گسترش ابزارها و محتواهای چند رسانه‌ای اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: روش‌های متفاوتی برای داده‌کاوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی روش‌ها عمدتاً در دو گروه اصلی تئوری‌محور و داده‌محورقابل دسته‌بندی هستند. نکته اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که داده‌کاوی از بررسی داده‌ها آغاز نمی‌شود، بلکه مرحله اول آن شناخت کسب و کار است. پس تا کسب و کار و حیطه مطالعه به خوبی شناخته نشود، کار با داده‌ها دستاورد مناسبی نخواهد داشت.

در کارگاه آموزشی آشنایی با داده‌کاوی در حوزه سلامت و مبانی اولیه تحلیل آن تلاش شد کلیات روش‌ها و مراحل داده‌کاوی به متخصصان این حوزه انتقال داده و زمینه برای توسعه این گونه مطالعات در بخش سلامت فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی این پژوهشکده با هدف دانش‌افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت نموده است و امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی دانشجویان و پژوهشگران این حوزه داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا