مشکلات پیچیده دنیای واقعی به کمک رباتها حل می شود

به گزارش سیناپرس، طی دهه‌ های گذشته، مهندسان، روز به روز دستگاه‌ هایی با عملکردها و قابلیت‌های پیشرفته تر ایجاد کرده‌اند. در این میان، یکی از دستگاه هایی که در سال های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است، دستگاهی برای محاسبات فضایی است.

اصطلاح محاسبات فضایی اساساً به توانایی رایانه‌ها، روبات‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی برای آگاهی از محیط اطراف خود و ارائه نمایش های دیجیتالی از آن اشاره دارد.  فناوری‌های پیشرفته، مانند حسگرها و واقعیت ترکیبی یا به اختصار MR، می‌توانند عملکرد محاسبات فضایی را به‌طور قابل ‌توجهی افزایش دهند و امکان ایجاد سیستم‌های سنجش و نقشه‌برداری سطح بالا را فراهم کنند.

در این راستا، محققانی در بخش واقعی ترکیبی مایکروسافت، آزمایشگاه هوش مصنوعی و دانشگاه ETH زوریخ، اخیراً چارچوب جدیدی ایجاد کرده‌اند که MR و رباتیک را برای بهبود عملکرد برنامه‌های محاسباتی فضایی ترکیب می‌کند. به گزارش سیناپرس، آن ها این چارچوب را که توضیحات فنی آن در یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه arXiv ارائه شده است، در مجموعه ای از سیستم های تعامل انسان و ربات پیاده سازی و آزمایش کردند.

این محققان می گویند: ترکیب محاسبات فضایی و حس خود محوری در دستگاه‌ های واقعیت مختلط، آن ها را قادر می‌سازد تا اعمال انسان را ضبط و تفسیر کنند و این اعمال را به اقداماتی با معنای فضایی ترجمه کنند، که امکانات جدید و هیجان ‌انگیزی را برای تعامل میان انسان ها و ربات ‌ها ارائه می ‌دهد. 

این مقاله سیستم هایی را ارائه می ‌کند که از این قابلیت ‌ها، برای گسترش موارد استفاده از ربات ها استفاده می‌کنند، برای مثال برنامه‌ریزی ماموریت گرا جهت بازرسی و کنترل مبتنی بر عملیات از راه دور همه جانبه.

چارچوب مبتنی بر MR و رباتیک که توسط این تیم از محققان ابداع شده است، بر روی سه سیستم مختلف با عملکردهای متفاوت پیاده سازی شده است. قابل ذکر است، همه این سیستم ها نیاز به استفاده از هدست MR HoloLens دارند.

یکی از این سیستم ها، برای برنامه‌ریزی مأموریت‌های رباتیک که مستلزم بازرسی یک محیط معین هستند، طراحی شده است. در این سیستم، یک کاربر انسانی با پوشیدن هدست هولولنز در محیطی که می‌خواهد بازرسی کند، حرکت کرده و هولوگرام‌ هایی به شکل نقاطی که مسیر حرکت روبات را مشخص می‌کنند، در نظر می گیرد. 

علاوه بر این، کاربر می تواند مناطق خاصی را که می خواهد یک ربات، تصاویر یا داده ها را جمع آوری کند، برجسته کند. این اطلاعات پردازش و ترجمه می‌شوند، به طوری که می‌توان از آن برای هدایت حرکات و اقدامات ربات هنگام بازرسی محیط استفاده کرد.به گزارش سیناپرس،  سیستم دوم نیز رابطی برای تعامل موثرتر انسان با ربات ها فراهم می آورد و در سیستم سوم، امکان عملیات از راه دور همه جانبه امکان پذیر می گردد. به این معنی که کاربر می تواند یک ربات را در حین مشاهده محیط اطرافش، از دور کنترل کند. 

این سیستم به ویژه در مواردی حائز اهمیت است که یک ربات برای حرکت در محیطی خارج از دسترس انسان ها، مورد نیاز باشد. محققان اظهار داشتند: در آینده، این سیستم‌ها به انسان‌ها امکان می‌دهد که از نزدیک با ربات‌ها تعامل داشته باشند و بدین وسیله طیف وسیع‌ تری از مشکلات پیچیده دنیای واقعی را به طور مؤثر حل کنند.

ترجمه: سنا دلفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا