تکنیک های تربیت کودک مقتدر

دکتر مسعود مهدویان فر، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: در کودکی نظام باورهای کودک شکل می گیرد و والدین تأثیر فوق‌العاده ای در رشد افکار منفی و مثبت فرزندشان دارند.
مهدویان فر اضافه کرد: ذهن آنها را با برکت و فراوانی دنیا و با اینکه چقدر فوق‌العاده و دوست داشتنی هستند و چه آینده درخشانی در انتظارشان است آشنا کنید تا واقعاً قدرتمند شوند و با دید مثبتی زندگی کنند.

وی با بیان اینکه دخالت بیش از حد والدین به مغز کودک آسیب می زند، ادامه داد: در مورد کودکانی که به سنی رسیده‌اند که می توانند کارهای شخصی‌‌شان را خودشان انجام بدهند، اگر والدین دائم در پوشاک، خوراک، بازی، همراه بردن لوازم مدرسه و غیره دخالت کنند، باعث می شود تا کودک فکر کند مورد اعتماد قرار نگرفته است. 

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: در این نوع کودکان بخش Amygdala  مغز که مسوول احساس خطر و ترس است، تغییر شکل می دهد و احتمال زیادی دارد چنین کودکانی در بزرگسالی تبدیل به افراد ترسو و بدون اعتماد به نفس شوند.

وی افزود: برخی از والدین عادت دارند که مشکلات کودکشان را خود حل کنند. این والدین شاید برای راحتی و رفاه بیشتر کودک این کار را انجام می دهند اما در واقع این کار باعث می شود تا کودک نتواند روی توانایی های خود تکیه کند و در آینده هم ممکن است نتواند مشکلات خود را حل کند زیرا مطمئن است کسی هست که او را از این وضعیت نجات دهد. 

مهدویان فر یادآور شد: این عادت تا ابد با او همراه خواهد بود و او فردی می شود که در مقابل مشکلات تلاشی نمی کند و منتظر یک ناجی است تا او را نجات دهد.

وی اضافه کرد: درست است که کودکان نیاز دارند تا از آنجا تحسین و تمجید شود اما این تحسین و تمجید همیشه به صورت مثبت جواب نمی دهد.
این دکترای سلامت اجتماعی اذعان داشت: کودک شما باید خودش به توانایی های خود ایمان داشته باشد تا بتواند عزت نفسش را تقویت کند و بتواند مدیر و مدبر باشد.

وی خاطرنشان کرد: کودکان را باید به خاطر تلاش ها و توانایی هایشان تشویق کنید نه اینکه بیهوده آنها را یک فرد موفق تلقی کنید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا