مواجه با بحران های زندگی در جریان یک بازی

فرانک خداکرمی، طراح بازی جدی «داستان یک زندگی» در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره این بازی گفت: موضوع این بازی بر محوریت روانشناسی وجودی و متاثر از موضوعاتی نظیر فلسفه زندگی است. هدف از طراحی این بازی بازتاب دادن عامدانه دلیل زیستن و معنای زندگی در ذهن مخاطب است.

وی افزود: داستان از این قرار است که در فرآیند بازی، داستان یک زندگی جریان می یابد و مخاطب با شخصیتی ارتباط برقرار می کند که زندگی هدفمندی دارد؛ تا اینکه با یک بحران مواجه می‌ شود و این بحران زمینه ساز شکل گیری پرسش هایی است که درون مایه های روانشاسی وجودی دارد.

به گفته خداکرمی، بازی جدی «داستان یک زندگی» به صورت مرحله ای طراحی نشده و دارای فرایندی ممتد در سه بخش است. در بخش دوم بحران های زندگی شخصیت بازی نمود پیدا و در ادامه مخاطب را درگیر مسائل مطروحه می کند.

این طراح بازی گفت: سخت افزاری که مخاطبان می توانند با استفاده از آن بازی کنند، سیستم عامل ویندوز در PC است. گفتنی است، این بازی در حال به روز رسانی در سیستم عامل اندروید نیز است.

خداکرمی گفت: بازی در چند بخش به شکلی پیوسته جریان می یابد. در بخش دیالوگ مخاطب باید بر اساس طرز تفکر خود نسبت به بحران های زندگی دیالوگ های از پیش نوشته شده را انتخاب کند و با شخصیت بازی ارتباط بر قرار کند و به این طریق گفتمان در بازی رخ می دهد. در بخش هایی دیگر تلاش شده است به تقویت تمرکز و سرعت عمل فرد بازی کننده پرداخته شود؛ اینگونه که با طراحی موقعیت هایی که نیاز به تصمیم گیری آنی دارد از مخاطب می خواهد ظرف مدت زمان بسیار کوتاه تصمیم خود را بگیرد.  

به گفته وی، این مرحله به تقویت تمرکز مخاطب هنگام بحران های زندگی کمک می کند. تا اینکه فرد بتواند در دنیای واقعی و در زندگی بتواند به حل مشکلات به کمک تصمیمات درست بپردازد. فرایند در این بخش اینگونه است که از فرد نظرخواهی می شود و بازیکن نظر خود را با شخصیت بازی به اشتراک می گذارد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از بازی به بحران سوگ می پردازد، گفت: در این بخش بازی بر محوریت بحران وجودی می پردازد؛ شخصیت بازی در فرایند زندگی طراحی شده هر آنچه داشته است را از دست می دهد و دلیلی برای ادامه زندگی برایش باقی نمی ماند، اینجاست که دقیقا شخصیت بازی و مخاطب باید به معنای زندگی فکر کنند در این بخش به طور مستقیم از آثار ویکتور فرانکل و کتاب زندگی در جستجوی معنا بهره گرفته شده است.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا