برای صحبت با نوجوانان بهترین مکان و زمان را انتخاب کنید

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت :اگر فکر می کنید فرزند شما یک مشکل رفتاری دارد، مهم است که یک زمان و مکان را انتخاب کنید که می توانید با آنها بی سر و صدا صحبت کنید باید جایی باشد که صحبت او قطع نشود. هنگامی که شما هر دو آرام هستید، به ویژه فرزندتان، می توانید با آنها مکالمه ای مثبت برقرار کنید و بحث را با توضیح مشکل به وجود آماده در راه ساده و مستقیم شروع کنید این بیان گر احساس شما در مورد رفتار آنها است.

مهدویان فر اضافه کرد: باید واضح شود چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است، اصلاح اشتباهات اولیه بسیار مهم است پس اجازه ندهید رفتار آنها ادامه یابد به این ترتیب شما می توانید از مجازات او اجتناب کنید و فرزند شما دفاعی نخواهد داشت و متوجه خواهد شد که او نباید دوباره آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما می دانیم که صحبت کردن با فرزندتان آسان نیست و اغلب سخت است که از استدلال جلوگیری کنیم. اگر فرزند شما ناراحت شود و صدایش را بالا ببرد، مهم است که آرام باشید و زمانی که آرام شد صحبت را ادامه دهید.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: به جای تهدیدها یا نصیحت های مکرر، با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی، خط قرمزهایی را برای این ارتباط مشخص کنید. محدودیت های خانوادگی را با او ‌در جریان بگذارید. محدودیت هایی مثل محدودیت های زمانی ارتباط، استفاده تلفنی و …

وی افزود: حتی می توانید محدودیت رابطه جنسی را با قاطعیت با آنها در میان بگذارید. متأسفانه خانواده ها از صحبت کردن در این موارد به شدت گریزان هستند و چه بسا می ترسند که با صحبت کردن در این باره، فایل هایی در ذهن نوجوان باز کنند که فرزندشان قبلا توجهی به آنها نداشته است.

مهدویان فر خاطرنشان کرد: اگر تا این زمان آموزش جنسی به فرزندتان نداده اید، سعی کنید به شیوه های مختلف او را آگاه سازید. مثلاً می توانید کتاب های خوبی در این باره برای هدیه دادن به فرزندتان پیدا کنید‌.

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا