اسفنج آشپزخانه میزبانی عالی برای باکتری

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، اسفنج ها بهشت باکتری تلقی می شوند و قادرند 54 میلیارد باکتری را در هر سانتی متر مکعب خود جای دهند. به گزارش پژوهشگران، اسفنج ها علاوه بر رطوبت، هوا و ذرات غذا محیط فیزیکی مطلوبی نیز برای باکتری فراهم می کنند.

باکتری ها نیز همانند انسان ها ترجیح می دهند تعاملاتی در سطوح مختلف با همتایان خود داشته باشند. برخی اجتماعی تر هستند و برخی تنهایی را ترجیح می دهند. لینگ چونگ یو زیست شناس مصنوعی دانشگاه دوک و همکارانش از میزان تأثیری که جداسازی انواع مختلف میکروب بر تعاملات اجتماعی آنها داشت، متعجب شدند. آنها دریافتند که جداسازی متوسط باکتری ها مشابه آنچه در اسفنج یافت می شود، تنوع جامعه را به حداکثر می رساند.

پژوهشگران گونه های مختلف باکتری E.Coli(باکتری که در روده جانوران خونگرم وجود دارد) را بر روی دریچه حدود  6 تا 1536 چاه آب به عنوان محفظه ایزوله توزیع کردند و پس از 30 ساعت، تعداد و انواع باکتری را در هر دریچه بررسی کردند. هر محفظه به ضیافتی می ماند که باکتری ها بطور تصادفی به آن دعوت شده اند. با  وجود تنها 6 محفظه، احتمالاً ترکیبی از شخصیت های مشابه در آن ضیافت حضور خواهند یافت و تنها باکتری های اجتماعی زنده خواهند ماند.

با وجود 1536 محفظه احتمالاً هر میکروب تنها می ماند و باکتری های اجتماعی از بین می روند. محفظه ای با تعداد متوسط، شانس حضور میکروب را در ضیافت مورد علاقه خود به حداکثر می رساند. یک میکروب ضد اجتماعی ممکن است در ضیافتی که مملو از افراد اجتماعی است از بین برود اما میکروب ضد اجتماعی دیگر ممکن است جان سالم به در برده و بدین ترتیب تنوع زیستی حفظ می شود.

حال آنکه اسفنج آشپزخانه با مجموعه ای از سوراخ های ریز و درشت، نه تنها تعداد ایده آلی محفظه برای باکتری فراهم می کند بلکه طیف وسیعی از ضیافت در اندازه های مختلف ارائه می دهد که می تواند بیشتر نیازهای میکروب را برآورده کند. در آزمایش هایی که با اسفنج آشپزخانه انجام شد پژوهشگران در یافتند که جامعه باکتریایی به دست آمده متنوع تر از جامعه ای است که با روش مرسوم کشت باکتری در آزمایشگاه تولید می شود.

خوشبختانه باکتری های موجود در اسفنج آشپزخانه عمدتاً از نوع غیر بیماری زا هستند اما اگر باکتری های خطرناکی چون سالمونلا از مرغ خام در آن راه پیدا کنند ساختار بهینه اسفنج به آنها کمک می کند تا زنده بمانند. 

مارکوس اگرت میکروب شناس دانشگاه فورت وانگن آلمان می گوید: اسفنج ها واقعاً برای بهداشت آشپزخانه مناسب نیستند و بهتر است برس را جایگزین اسفنج نمود و اگر دوست دارید از اسفنج استفاده کنید از آن برای پاک کردن آب گوشت استفاده نکنید.

 

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا