توسعه ابزاری برای آشکارسازی نشانه هایی از کووید 19

به گزارش سیناپرس، سلول‌های سیستم ایمنی مثل سلول‌های T و سلول‌های B که تولید کننده ی آنتی‌ بادی در بدن هستند، در برابر پاتوژن‌هایی مانند SARS-CoV-2 یعنی ویروسی منشأ بیماری پاندمیک کووید 19 از بدن محافظت می کنند.

تحلیل داده های میلیون ها سلول در مقیاس بزرگ به دانشمندان یک دید کلی از پاسخ سیستم ایمنی در برابر این ویروس خاص را ارائه داده است. محققان دانشگاه ییل آمریکا دریافته ‌اند که برخی از این پاسخ ها می‌توانند گهگاه باعث ایجاد التهاب و مرگ در بیماران شوند.

ابزار چند مقیاسی موسوم به PHATE، یک ابزار یادگیری ماشینی است که توسط محققان فوق توسعه یافته و به آن ها اجازه می دهد تا در عرض چند دقیقه، انواع داده ها را مطالعه کرده و از یک سلول واحد گرفته تا میلیون ها سلول را مورد بررسی قرار دهند. به گزارش سیناپرس،این فناوری مبتنی بر الگوریتمی به نام PHATE است که بر بسیاری از نقص های ابزارهای تجسم داده ای موجود غلبه کرده است.

به نقل از محققان دانشکده پزشکی ییل، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، معمولاً وضوح یکسانی از داده‌ها را نمایش می دهند. به همین دلیل، ما مدل خود را به صورت چند مقیاسی ایجاد کردیم و این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد بزرگنمایی کرده و روی زیرمجموعه‌های خاصی از داده‌های خود تمرکز کنند و در نتیجه بررسی دقیق‌تری روی داده ها به عمل آورند.

پژوهشگران، از این ابزار، برای بررسی 55 میلیون سلول خونی گرفته شده از 163 مورد شدید مبتلا به کووید 19 که در بیمارستان ییل نیو هیون بستری بودند، استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، آن ها با نگاهی کلی دریافتند که سطوح بالای سلول‌های T، از بدن در برابر پیامد های منفی این ویروس محافظت می کنند، در حالی که سطح بالای دو نوع گلبول سفید معروف به گرانولوسیت‌ها و مونوسیت‌ها خطر مرگ و میر ناشی از کووید را افزایش می دهند.

با این حال، هنگامی که محققان سطح ریزتری از داده ها را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند هنگامی که TH17، که یک سلول T محافظ است، با سلول‌های سیستم ایمنی IL-17 و IFNG در یک دسته قرار می گیرد، آثار مرگبارتری به دنبال خواهد داشت.

این محققان گزارش داده اند که با اندازه گیری مقادیر این سلول ها در خون، آن ها می توانند با 83 درصد دقت، احتمال زنده ماندن بیمار را پیش بینی کنند. به گزارش سیناپرس،بر اساس یافته ها، ابزار تحلیل داده فوق می تواند ارزیابی دقیقی از خطرات احتمالی موجود در مجموعه ای از بیماری ها ارائه دهد.