کشف راهی برای درمان سرطان کلیه به کمک پروبیوتیک ها

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج فاز اول یک آزمایش کارآزمایی بالینی که توسط محققانی از مرکز جامع سرطان «شهر امید» آمریکا انجام شده، ترکیب یک محصول درمان زیستی یا اصطلاحا محصول بیوتراپی به نام CBM588 که جزو مواد پروبیوتیک و زنده است، با درمان معمول ایمونوتراپی، می تواند پاسخ های ضد توموری را در بیماران مبتلا به سرطان سلول های کلیوی متاستاتیک افزایش دهد. 

بر این اساس مجموعه ای از میکروارگانیسم های موجود در روده یا اصطلاحا میکروبیوتای روده، در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارند و در این میان، ترکیب خاصی از این میکروبیوم ها، می تواند برای تعدیل کارایی ایمونوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان مفید باشد. 

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند عدم تعادل بین سویه‌های باکتری در روده با بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده مرتبط است و همچنین، برخی از باکتری‌های خاص در این اندام، ممکن است از طریق تولید سموم سرطان‌زا یا مقاومت در برابر درمان‌های ضد تومور، خطر ابتلا به سرطان را در بدن افزایش دهند.

در پژوهش مورد اشاره فوق، محققان آمریکایی فاز اول یک کارآزمایی بالینی را در این خصوص روی گروهی متشکل از 29 بیمار با میانگین سنی 66 سال که مبتلا به سرطان سلول کلیوی متاستاتیک بودند، انجام دادند. 

برخی از این بیماران، ترکیبی استاندارد از مهارکننده‌های نقاط مهم سیستم ایمنی را به عنوان نوعی ایمونوتراپی همراه با مکمل خوراکی محصول بیوتراپی زنده CBM588 دریافت کردند. به گزارش سیناپرس، در صورتی که برای گروه دیگر، از درمان معمول استفاده شد.

آن ها دریافتند بیمارانی که CBM588 را به عنوان میکروبیومی مشتمل بر بیفیدوباکتری‌ها روده ای دریافت کردند، درمان بهبودیافته و پایداری را نشان دادند.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل نمونه‌های مدفوع گرفته شده از این بیماران نیز، افزایش تعداد گونه‌های بیفیدوباکتری را تأیید کرد و با بقای طولانی‌تر بدون پیشرفت و فعال‌سازی بیشتر سیستم ایمنی همراه بود.

این محققان نتیجه گرفته اند که داروی زیستی CBM588 دارای پتانسیل لازم برای بهبود نتایج بیماران مبتلا به سرطان که تحت ایمونوتراپی هستند است. گرچه آن ها اعتقاد دارند که نتایج فوق باید در مطالعات بزرگ تر و برای انواع تومورهای دیگر نیز تایید شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که از توانایی برخی باکتری های روده ای برای تقویت درمان های ایمونوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان حکایت دارند، در نشریه پیشروی Nature Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا