ایجاد الگوی شش‌ضلعی در تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب

به گزارش سیناپرس اصفهان، ترازکردن صحیح آینه‌ها هدف اصلی راه‌اندازی وب است که انتظار می‌رود در تابستان به پایان برسد. این مأموریت در 25 دسامبر 2021 با مأموریتی بلندپروازانه برای بررسی کیهان اولیه، سیارات فراخورشیدی و سایر نقاط دیدنی در کیهان آغاز شد.

تک‌ستاره‌ای که رصدخانه آن را بررسی کرد، به آرامی و بادقت، برای 18 بار به ‌شکل شش‌ضلعی درآمد. در نهایت، این 18 تصویر به‌طورکامل در یک فاصله کانونی واضح و منفرد قرار می‌گیرد، اما نتیجه، ستاره‌ای را به تصویر می‌کشد که کاملاً در الگویی شش‌ضلعی تکرار شده است و یادآور دانه‌های ‌‌برف فلکی خیره‌کننده است.

به گفته مقامات ناسا، تصویر به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که تیم هر یک از 18 بخش آینه اصلی وب را جابجا کرده است تا 18 کپی از این تک‌ستاره‌ را در یک ساختار شش‌ضلعی به‌طور برنامه‌ریزی‌شده ایجاد کند.

متیو لالو، دانشمند و مدیر شعبه تلسکوپ‌ها در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: تصاویر ستاره‌ها به این الگوی خاص هدایت می‌شوند، به‌گونه‌ای که مکان‌های نسبی مشابهی با آینه‌های فیزیکی داشته باشند.

در مرحله بعد، رصدخانه کاری را آغاز خواهد کرد که مهندسان آن را تراز قطعه می‌نامند، که هرگونه خطای موقعیت‌یابی بزرگ‌تر را در بخش‌های جداگانه آینه اولیه برطرف می‌کند و تراز آینه ثانویه را به روز می‌کند.

هنگامی که هم‌ترازی بخش با موفقیت به پایان رسید، این تیم، مرحله سوم با نام انباشتن تصویر را آغاز می‌کند که در نهایت 18 تصویر را روی هم در یک نمای واضح قرار می‌دهد.

لالو گفت: این روش سه مرحله‌ای به تیم اجازه می‌دهد تا روشی شهودی و طبیعی برای تجسم تغییرات را در طول فرآیند تجربه کند. او افزود مزیت دیگر این است که ما اکنون می‌توانیم ببینیم آینه اولیه به‌آرامی به شکل دقیق و موردنظر خود درمی‌آید.

مترجم: طیبه جعفری