کودکان با ذره بین رفتار والدین خود را زیر نظر دارند

دکتر مسعود مهدویان فر، مدیرکل اداره فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: کودکان زیر شش سال در دنیایی برپایه احساسات قرار دارند و بعد از این سن شروع به تفکر می‌کنند.
مهدویان فر اضافه کرد: آن ها با احساسات خود با دنیا در تماس‌اند، به خصوص قبل از سه سالگی که تنها با تقلید از بزرگترها  شخصیت‌شان شکل می‌گیرد. 
وی ادامه داد: هر چه ما بگوییم باور می‌کنند، پس چیزی بگویید و به آن عمل کنید که حس خوبی به آن‌ها بدهد و عزت نفس آنها را بالا ببرید .
این متخصص روابط بین فردی تصریح کرد: مثلاٌ وقتی با کسی تلفنی صحبت می‌کنید، یکی از خوبی‌های فرزند خود را با لحنی زیبا بیان کنید.
وی اضافه کرد: فکر نکنید او حواسش جای دیگری است بلکه کودک شما تمام مدت با ذره‌بین گفتار و اعمال شما را زیر نظر دارد.
مهدویان فر اذعان داشت: این بیان غیر مستقیم به کودک حس خوبی داده و باور می‌کند که مهم است و شما دائم در فکر او هستید، حتی در هنگام صحبت با دیگران هم از او حرف می‌زنید.
وی با بیان اینکه وقتی به کودک برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می زنید او از آن پس خودش را با آن مشخصه می شناسد، گفت: در بسیاری از موارد تصویر ذهنی که شما، از او برایش می سازید تا آخر عمر روی رفتار و شخصیتش اثر می گذارد.
 وی خاطرنشان کرد: این برچسب ها بعد از مدتی باعث می شوند هم کودک و هم اطرافیان او و به این باور برسند که با کودکی روبرو هستند که دارای این خصلت خاص و تغییرناپذیر است. بسیاری از ما قربانی برچسب های کودکی مان شده ایم، پس این اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنیم.

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا