ساخت سیستم بیونیک تنظیم ضربان قلب

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، دستگاه های تنظیم ضربان قلب که در حال حاضر برای بیماران قلبی در دسترس هستند، ضربان قلب را به صورت مترونومیک تنظیم می کنند. این بدان معنی است که دستگاه ها ضربان قلب را با سرعت منظمی تنظیم می کنند.

با این حال، دانشمندان مشاهده کرده اند که قلب واقعاً در یک بازه زمانی منظم نتپیده و نرخ تپش آن مدام در حال تغییر است. با این دستگاه تنظیم ضربان قلب جدید، می ‌توان ضربان طبیعی قلب را تقلید کرده و در نتیجه نارسایی قلبی را به‌ طور مؤثرتری درمان کرد.

مطالعه جدید نشان می دهد که تقلید از تغییرات طبیعی ضربان قلب می تواند توانایی قلب برای پمپاژ خون را افزایش داده و در نتیجه برون ده قلبی را در بیماران افزایش داد.

با توجه به اینکه یک قلب سالم با سرعت متغیر می تپد و دستگاه های تنظیم ضربان قلب حال حاضر معمولاً با سرعت ثابتی ضربان قلب را انجام می دهند، محققان می گویند از دست دادن تغییرپذیری نشانه بیماری قلبی عروقی است.

پروفسور جولیان پاتون (Julian Paton)، محقق ارشد این پژوهش، توضیح داد: اگر فرکانس ‌های ضربان قلب خود را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه می‌ شوید که ضربان قلب با تنفس شما مرتبط است و این یک پدیده طبیعی در همه حیوانات و انسان ها است.

به گفته دانشمندان، ضربان قلب در بیماران فشار خون بالا یا نارسایی قلبی به درستی با تنفس تنظیم نمی شود.

پاتون و تعدادی از دانشمندان، ۱۲ سال پیش بررسی کردند که تغییر ضربان قلب چه هدفی را دنبال می کند. با کمک یک مدل ریاضی، آنها مشاهده کردند که تغییر ضربان قلب برای حفظ انرژی ضروری است. این موضوع باعث تعجب آنها شد که چرا دستگاه های تنظیم ضربان قلب، این کار را با سرعت متغیر انجام نمی دهند.

به گزارش سیناپرس، آنها سپس تصمیم گرفتند تا بررسی کنند که تغییر ضربان قلب در حیوانات مبتلا به نارسایی قلبی چه تفاوتی ایجاد می کند.

داروهای قلبی جهت کنترل علائم بیماری در بیماران نارسایی قلبی استفاده می شوند. آنها معمولاً توانایی مقابله با مشکل بافتی زیرین را ندارند. محققان با توجه به مطالعه جدید معتقدند این دستگاه جدید می تواند نارسایی قلبی را معکوس کند. آنها پس از آزمایش موفقیت آمیز روی موش ها، این دستگاه را روی مدل نارسایی قلبی در حیوانات بزرگ نیز آزمایش کردند که نتایج چشمگیر بود.

دکتر روهیت رامچاندرا (Rohit Ramchandra)، یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی تاکید کرد این دستگاه ممکن است ضربان ‌ساز طبیعی قلب (natural pacemaker) نامیده شود که اساساً تغییرپذیری طبیعی از دست رفته ضربان قلب را بازیابی می کند.

پاتون در تکمیل توضیحاتش گفت: این دستگاه تقریباً شبیه یک دستگاه بیونیک است که سیگنال‌ های بدن را درک کرده و با توجه به دم و بازدم تنفس، در حین دم به داخل و پایین در هنگام بازدم قلب را بالا برده و ضربان قلب را به طور طبیعی و با همان حالت متغییر تنظیم می کند. به گفته رامچاندرا، پیس میکر طبیعی جدید باعث بهبود ۲۰ درصدی برون ده قلبی شده است.

محققان در حال برنامه ریزی جهت انجام آزمایشی با بیماران قلبی در نیوزیلند در اواخر سال جاری هستند. به گزارش سیناپرس، دکتر مارتین استایلز (Martin Stiles)، متخصص قلب و عروق که این کارآزمایی برنامه ریزی شده را رهبری خواهد کرد، گفت: این دستگاه می تواند درمان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را به طور مثبت تغییر دهد، زیرا بسیار فراتر از انتظارات محققان عمل کرده است.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات پایه در قلب و عروق (Basic Research in Cardiology) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده