آنتی بادی بدن در طول زمان تقویت می شود

به گزارش سیناپرس، مطالعات پیشین نشان داده بودند که سطح آنتی بادی طی ماه‌های پس از واکسیناسیون در تعداد بسیار زیاد، کاهش پیدا می کند. با این حال، یافته‌ های جدید نشان می دهد که آنتی ‌بادی‌ های باقی‌ مانده به طور پیوسته قوی‌ تر شده و با دقت بیشتری ویروس را هدف قرار می‌ دهند.

به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، این محقق بدان معناست که حتی سطوح پایین آنتی بادی ها همچنان در برابر سویه اصلی ویروس محافظت می کند.

علی البیدی، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار پاتولوژی و ایمونولوژی، در رابطه با موضوع فوق گفت: اگر ویروس تغییر نمی کرد، اکثر افرادی که دو دوز از این واکسن را دریافت کردند، وضعیت بسیار خوبی داشتند. ما هرگز فکر نمی کردیم که شش ماه پس از تزریق دوم، بسیاری از مردم همچنان به طور فعال کیفیت آنتی بادی های خود را بهبود بخشند.

موضوع فوق بسیار قابل توجه است ولی مشکل اصلی این است که این ویروس به تکامل و تولید انواع جدید ادامه می دهد. بنابراین، آنتی بادی ها در تشخیص سویه اصلی بهتر می شوند، اما متاسفانه هدف مدام تغییر می کند.

در این مطالعه محققان نمونه خون ۴۲ نفر و نمونه غدد لنفاوی ۱۵ نفر را تجزیه و تحلیل کردند. نمونه ها قبل از دریافت اولین دوز واکسن کرونا توسط شرکت کنندگان و سه، چهار، پنج، هفت، ۱۵ و ۲۹ هفته پس از آن جمع آوری شد.

نمونه های مغز استخوان نیز از ۱۱ نفر در فاصله زمانی ۲۹  و ۴۰ هفته پس از دریافت اولین دوز  واکسن گرفته شد.

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند که کیفیت آنتی بادی ها در افراد واکسینه شده پس از شش ماه بهبود یافته است. 

گفتنی است در اوایل پس از واکسیناسیون، تنها ۲۰ درصد از آنتی ‌بادی‌ ها به پروتئینی از ویروس متصل می‌ شوند، در حالی که شش ماه بعد تقریباً ۸۰ درصد از آنتی ‌بادی ‌ها به آن متصل می‌ شود.

سرپرست این تیم مطالعاتی در ادامه توضیحاتش افزود: وقتی به آنتی بادی ها نگاه می کنید، کمیت نباید تنها نگرانی شما باشد. آنتی بادی ها در فاصل شش پس از تزریق واکسن ممکن است از نظر کمیت کمتر شده باشند، اما از نظر کیفیت بسیار بهتر هستند و نکته جالب این که  پالایش پاسخ آنتی بادی خود به خود اتفاق می افتد. 

به گزارش سیناپرس، متاسفانه در این رابطه باید موضوعی دیگر را نیز در نظر گرفت:  هنگامی که یک نوع جدید از ویروس می آید، همه چیز تغییر می کند. شما باید سیستم ایمنی خود را دوباره آموزش دهید. این عمل مانند این است که آنتی ویروس سیستم خود را به روز کنید تا مطمئن شوید که با جدیدترین ویروس های ای موجود مطابقت دارد.

این موضوع بدان معنی نیست که نرم افزار قدیمی بد بوده است بلکه از نظر فنی آنتی ویروس قدیمی دیگر کاملاً ویروس هایی که قرار است با آن مواجه شود و شرایط جدید مطابقت ندارد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا