ساعت اتمی فوق دقیق با خطای یک ثانیه در هر 300 میلیارد سال

به گزارش سیناپرس، فیزیکدانان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا موفق به ابداع یک ساعت جدید اتمی با عنوان «ساعت اتمی شبکه نوری» شده اند که قادر است گذشت زمان را با خطای یک ثانیه در هر 300 میلیارد سال اندازه گیری کند.

این نخستین نمونه از یک ساعت نوری چند تایی یا اصطلاحا مولتی پلکس است که در آن به طور همزمان شش ساعت مجزا می توانند وجود داشته باشند. وجود چنین محیطی در این ساعت، به تیم پژوهشی اجازه می‌دهد تا با استفاده از آن، راه‌هایی را برای جستجوی امواج گرانشی، شناسایی ماده تاریک و کشف های دیگر فیزیک جدید آزمایش کند.

به گفته این محققان، ساعت‌های شبکه نوری در حال حاضر بهترین نوع ساعت‌های جهان هستند و در رابطه با آن ها، ما اکنون به سطحی از عملکرد دست پیدا کرده ایم که هیچ‌کس قبلاً ندیده است. به گزارش سیناپرس، با این وجود، ما هنوز در حال کار برای بهبود عملکرد این ساعت ها و توسعه برنامه های کاربردی نوظهور هستیم که با این عملکرد بهبودیافته فعال می شوند.

ساعت‌های اتمی بسیار دقیق هستند، زیرا از یک ویژگی اساسی اتم‌ها بهره می‌برند. بر اساس این ویژگی، وقتی سطوح انرژی الکترون ها تغییر می‌کند، آن ها نور را با فرکانسی یکسان برای همه اتم‌های یک عنصر خاص جذب یا ساطع می‌کنند.

ساعت‌های اتمی نوری، با استفاده از لیزری که دقیقاً مطابق با این فرکانس تنظیم شده است، زمان را نگه می‌دارند و لذا برای نگه‌داشتن زمان دقیق، به پیچیده‌ترین لیزرهای جهان نیاز دارند.

حالا در مطالعه جدید خود، دانشمندان یک ساعت چندگانه را ایجاد کرده اند که در آن اتم‌های استرانسیوم را می‌توان به ساعت‌های متعددی که در یک خط در یک محفظه خلاء مرتب شده‌اند، جداسازی کرد و از این طریق به ساعت های جداگانه ای با دقت بسیار بالا دست یافت.

آن ها با سلسله آزمایش هایی که برای تنظیم صحیح این ساعت ها انجام دادند، توانستند به دقت تنها یک ثانیه در هر 300 میلیارد سال دست پیدا کنند که رکوردی جهانی و عجیب برای اندازه‌گیری رقیق زمان به حساب می آید.به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته ها در مجله پیشرو و بین المللی Nature منتشر شده اند.

مترجم:ندا جوادهراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا