فورمولی کارآمد برای جوان تر شدن

به گزارش سیناپرس، جوان شدن، آرزویی است همه مردم در سراسر جهان به دنبال آن هستند. نتایج یک کارآزمایی بالینی نشان می دهد که سن بیولوژیکی را می توان تنها در ۸ هفته با استفاده از رژیم غذایی خاص و مداخلات سبک زندگی بیش از سه سال کاهش داد.

دکتر کارا فیتزجرالد (Kara Fitzgerald) در این رابطه توضیح می دهد که سن متیلاسیون دی ان ای (DNAmAge) زمانی که گروهی از مردان سالم ۵۰ تا ۷۲ ساله از یک برنامه درمانی متشکل از رژیم غذایی، خواب، ورزش، آرامش و فیتونوترینت ها و مکمل های پروبیوتیک پیروی کردند، معکوس شد. این برنامه برای هدف قرار دادن سیستم متیلاسیون بدن و کمک به تعادل متیلاسیون دی ان ای طراحی شده است.

گفتنی است که متیلاسیون دی ان ای یک فرایند بیوشیمیایی است که در رشد و نمو عادی موجودات دارای اهمیت است. بیماری‌های مزمن بیشتر محصول پیری و بالا رفتن سن هستند، اما رژیم غذایی و سبک زندگی می ‌تواند تا حد زیادی سن بیولوژیکی را کاهش داده و در نتیجه زندگی بهتر و طولانی ‌تری را به همراه داشته باشد.
به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد که این نتایج اولیه با مطالعات بسیار کمی که تاکنون پتانسیل تغییر سن بیولوژیکی را بررسی کرده اند، مطابقت دارند و تا حد زیادی گسترش پیدا می کند. نکته بسیار شگفت انگیز، این است که رژیم های غذایی و شیوه زندگی، از جمله مواد مغذی خاص و ترکیبات غذایی که به طور انتخابی متیلاسیون دی ان ای را تغییر می دهند، می توانند تأثیری بر الگوهای متیلاسیون دی ان ای داشته باشند که می دانیم پیری و بیماری های مرتبط با افزایش سن را پیش بینی می کنند.

به گفته دکتر فیتزجرالد، این برنامه خاص، همراه با امکانات جدید برای همه ما جهت اندازه گیری و ردیابی سن متیلاسیون دی ان ای، فرصت های جدید قابل توجهی را هم برای دانشمندان و هم برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

در اینجا خلاصه ای از برنامه مداخله رژیم غذایی و سبک زندگی برای داشتن عمر طولانی  تر ارائه می شود که برای یک هفته تنظیم شده است:
•    ۳ وعده جگر ارگانیک (تقریبا ۸۵ گرم در هر وعده)
•    ۵ تا ۱۰ تخم مرغ ارگانیک
•    ۲ فنجان سبزیجات سبز با برگ های تیره، ۲ فنجان سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، ۳ فنجان سبزیجات رنگارنگ دیگر به انتخاب شما و یک تا دو چغندر متوسط
•    یک چهارم فنجان تخم کدو تنبل و یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان
•    ۱۷۰ گرم پروتئین حیوانی ارگانیک
•    ۲ وعده میوه با گلوکز پایین

یک بخش متیلاسیون مرکب از یک دوم فنجان توت، یک دوم قاشق چای خوری رزماری، یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه، دو حبه سیر متوسط، دو فنجان چای سبز (۱۰ دقیقه دم کرده) و سه فنجان چای اولانگ (۱۰ دقیقه دم کرده) را نیز اضافه کنید. 

به گزارش سیناپرس، افرادی که می خواهند از این برنامه پیروی کنند، می توانند نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهند:
•    از روغن های سالم مانند نارگیل، زیتون، بذر کتان و روغن دانه کدو تنبل استفاده کنند. 
•    از مصرف شکر، آب نبات، لبنیات، غلات، حبوبات و باقالی اضافه خودداری کنند. 
•    استفاده از ترکیبی از سبزیجات ارگانیک، میوه ها، دانه ها، گیاهان دارویی، آنزیم های گیاهی، پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها (دو وعده در روز) 
•    حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز به مدت حداقل پنج روز در هفته، با شدت ۶۰ تا ۸۰ درصد حداکثر تلاش در انجام فعالیت های بدنی 
•    به طور متوسط حداقل هفت ساعت خواب در شبانه روز 
•    انجام تمرین های تنفس برای کسب آرامش و کاهش استرس 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله Aging منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا