برای شاد بودن از شرایط خود لذت ببرید

به گزارش سیناپرس، لذت‌ بردن نقشی مهم در احساس شادی، ایفا می کند. افراط در لذت های کوتاه مدت به همان اندازه برای خوشبختی مهم است که خودکنترلی دارای اهمیت است.   در حالی که خودکنترلی اغلب به عنوان بهترین راه برای رسیدن به شادی توصیه می شود، اما محققان می گویند لذت بردن از لحظه و از کار خود در لحظه منجر به شادی طولانی مدت و همچنین کاهش افسردگی و اضطراب می شود.

در واقع خودکنترلی، توانایی کنترل احساسات و رفتارها و خواسته‌هاست که برای به دست آوردن برخی پاداش ‌ها یا جلوگیری از برخی مجازات ‌ها می توان استفاده کرد. افرادی که لذت بردن از خوشی های کوچک برایشان سخت است به این فکر می‌ کنند که باید چه کاری انجام دهند. پاسخ محققان به این چه کنم، خودکنترلی است. میزان خودکنترلی زیاد با انواع نتایج مثبت همراه با شادی، مرتبط است.

دکتر کاترینا برنکر (Katharina Bernecker) در این رابطه توضیح می دهد که محققان پرسشنامه ای را طراحی کردند که برای آزمایش ظرفیت افراد جهت لذت گرایی و شادی طراحی شده بود. افرادی که در حال لذت بردن از خود و کارهای خود خوب هستند، تمایل دارند با جملاتی مانند: من اغلب کاری را که دوست دارم انجام می دهم.

من می توانم خواسته هایم را در اینجا و اکنون دنبال کنم. به گزارش سیناپرس، اما از افرادی که در لذت بردن در لحظه ضعیف عمل می کنند می شنویم: تفکر در مورد کارم گاهی اوقات مرا از لذت بردن از فعالیت ها و لحظات خوشایند باز می دارد. من اغلب به وظایفم فکر می کنم حتی زمانی که در حال لذت بردن از یک لحظه خوب هستم.

زمانی که یک فرد روی کاناپه دراز می ‌کشد، ممکن است مدام به ورزشی که انجام نمی ‌دهد، فکر کند. این نشان می دهد که برخی افراد به سختی می ‌توانند به لذت ‌های کوتاه‌ مدت دست یابند. آنها همچنین بیشتر از افسردگی و اضطراب رنج می برند.

به گفته دکتر برنکر، نمی توان گفت لذت گرایی باید تنها هدف زندگی باشد. تعقیب اهداف لذت ‌طلبانه و بلندمدت نباید با یکدیگر در تضاد باشد. تحقیقات ما نشان می دهد که هر دو مهم هستند و می توانند مکمل یکدیگر در دستیابی به رفاه و سلامت باشند تا فرد را به تعادل مناسب در زندگی روزمره برسانند.به گزارش سیناپرس، همیشه تصور می ‌شد لذت ‌گرایی، در مقابل خودکنترلی، ساده ‌تر است.

به کسانی که لذت بردن از خود برایشان سخت است، توصیه می شود زمان های خاصی را برای لذت در نظر بگیرند. به این ترتیب لذت تنها هدف آن دوره زمانی است و فرد باید افکار مزاحم در مورد سایر فعالیت های ارزشمندتر را کاهش داده و تلاش کند به هدف خود یعنی لذت دست پیدا کند. 

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این تحقیقات در پژوهشنامه شخصیت و روانشناسی اجتماعی (Personality and Social Psychology Bulletin) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: مولود یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا