قوانین دست و پاگیر در مسیر تجاری سازی طرح ها

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، در کوتاه ترین گفتگو با محققان و مسوولان ایرانی می توان متوجه شد که مهم ترین راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ایران به طور قطع تجاری سازی طرح های دانش بنیان است اما اگر پای صحبت محققان بنشینیم مشکلات زیادی در مسیر تجاری سازی دارند که با وجود رسیدگی مسئولان و وضع قوانین محتلف همچنان پابرجاست.

شهروز ساویز استاد دانشگاه علوم و تحقیقات و محقق ایرانی، قوانین کهنه و قدیمی را مهم ترین چالش محققان در مسیر تجاری سازی طرح ها برشمرد و به خبرنگار سیناپرس گفت: قوانین دست و پا گیری در سیستم اداری کشور وجود دارد که مانع پیشرفت محققان است.

ساویز در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد می کند، عنوان کرد: به نظرم برای تسهیل تجاری سازی طرح های دانش بنیان باید قوانین بازنگری شود، قوانین فعلی مربوط به 30 سال پیش است که نیاز به اصلاح یا حداقل اضافه شدن تبصره دارد اما متاسفانه بررسی نمی شود.

افزایش نظارت بر اجرای قوانین تجاری سازی طرح های دانش بنیان

جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی بررسی مشکل تجاری سازی طرح های دانش بنیان در مجلس به خبرنگار سیناپرس گفت: ضعف دستگاه های نظارتی سبب بروز مشکلات در تجاری سازی طرح های دانش بنیان شده است.

وی افزود: ما باید تولیدات داخلی را تقویت کنیم و برای این کار وضع قانون جدید نیاز نیست، بلکه باید بر اجرای قوانین موجود نظارت بیشتری شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس که برای افزایش نظارت چه کارهایی انجام شده است، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی باید در برخورد با دستگاه های متخلف مرتبط با تجاری سازی تقویت شوند و بیشتر فعال باشند تا محققان در زمینه تجاری سازی طرح ها و پیچ و خم های اداری قرار نگیرند که برای عملیاتی کردن این کار، شوراهایی در شهرها و استان های تشکیل شده تا بر اجرای قوانین نظارت کنند.

روی کیفیت محصولات صادراتی مان دقت کنیم

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد راهبری نانوفناوری کشوردرباره مشکل تجاری سازی طرح ها و چگونگی رفع آن به خبرنگار سیناپرس گفت: مشکلات صدور مجوز صادرات و عدم برندسازی محصولات ایرانی در کشورهای پیشرفته دنیا از چالش های محققان ایرانی است که باید راهکارهایی برای آن در نظر گرفت.

وی تاکیدکرد: ما باید در نمایشگاه های معتبر دنیا شرکت کنیم و روی کیفیت محصولات صادراتی مان دقت کنیم تا بتوانیم محصولات ایرانی را به دنیا معرفی کنیم و از این طریق مسیر تجاری سازی را هم هموار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه نهادی مسوول رفع مشکلات تجاری سازی است و آیا در زمینه رفع این مشکلات اقداماتی هم صورت گرفته یا خیر، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش های بسیاری برای رفع مشکلات تجاری سازی طرح های دانش بنیان صورت داده و سازمان توسعه تجارت هم در این زمینه رویکرد مثبتی دارد، اما این فرایند یک فرایند زمانبر است که نتیجه آن را در سال های آینده می بینیم، آینده کشور متکی به شرکت های دانش بنیان است و قطعا با برنامه هایی که برای تسهیل روند تجاری سازی طرح ها انجام می شود( حضور دستاوردهای ایرانی در نمایشگاه های معتبر دنیا و ارتقای کیفیت محصولات ایرانی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) به زودی آمار و ارقام بزرگی از صادرات محصولات فناوری نوین ایرانی در دنیا به گوش می رسد.

گزارش:مرضیه حسن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا