رژیم غذایی سالم را بشناسید

به گزارش سیناپرس، همه ما می دانیم  که باید غذا بخوریم و معمولا بدن با نشانه های گرسنگی زمان آن را به ما اعلام می کند. اما سوالی که بیشتر مطرح می شود این است که برای سالم بودن چه غذایی بخوریم؟

اصول اولیه برای تغذیه سالم 

برای اینکه غذای خوب بخورید، نیازی به خرید غذاهای مخصوص و گران قیمت رژیمی ندارید. غلات سبوس دار، حبوبات و دانه ها در سراسر جهان از مواد غذایی اصلی در طول تاریخ بوده اند و همچنان جزء محبوب ترین مواد غذایی در تمام رژیم های تغذیه به شمار می روند.

غلات و حبوبات مملو از فیبر بوده که به ما کمک می کند برای مدت طولانی تری سیر بمانیم و همچنین دارای مقادیر زیادی نشاسته مقاوم هستند که برای سلامت روده ضروری است. به گزارش سیناپرس،بین غذاهای مبتنی بر کربوهیدرات منبع بسیار خوبی از انرژی برای حفظ سلامتی ما در طول روز بوده و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین بی، ویتامین ای و روی هستند.

پیشنهاد می ‌کنیم گزینه‌ های کمتر ‌فرآوری‌ شده مانند نان‌ های سبوس ‌دار، برنج قهوه‌ ای، ماکارونی سبوس‌دار، جو، نخود، عدس، لوبیا قرمز و سیب ‌زمینی ساده را برای وعده های غذایی انتخاب کنید. 

سبزیجات بخورید

به گزارش سیناپرس، سبزیجات شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب هستند. سبزیجات ابر غذاهای مورد نیاز بدن شما به حساب می آیند، بنابراین آنها را حتما در وعده های غذایی خود بگنجانید. حداقل نیمی از بشقاب خودتان را به سبزیجات اختصاص دهید و حداقل سه تا پنج نوع مختلف از سبزیجات را در وعده های خود امتحان کنید. 

در فصول مختلف، میوه ها و سبزیجات مربوط به همان فصل را انتخاب کنید. به عنوان مثال، در ماه‌های سردتر، غذاهای گرم مانند سوپ‌های مقوی، سبزیجات کباب شده و خورشتی را بیشتر مصرف کنید. کلم بروکلی، تره فرنگی، گل کلم، سیب زمینی و سیب، همه در فصل زمستان به وفور یافت می شوند. تابستان و بهار محصولات سبک تر و ترد مانند خیار، رازیانه، کرفس، انگور و انواع توت ها را برای سالاد و وعده های غذایی مصرف کنید.

پروتئین خود را هوشمندانه انتخاب کنید 

در رژیم غذایی خود با کیفیت ترین پروتئین را تهیه کرده و آن را با پروتئین های دیگر مخلوط کنید. خوب است که انواع مختلف منابع پروتئینی را مورد استفاده قرار دهید و در هر وعده غذایی از پروتئین های حیوانی و گیاهی با هم استفاده کنید. 
دو تا سه وعده ماهی و غذاهای دریایی در هفته را به عنوان منابع پروتئینی در اولویت قرار دهید. ماهی های روغنی مانند سالمون سرشار از امگا ۳ بوده و یک غذای عالی برای مغز محسوب می شوند. به گزارش سیناپرس، اگر به دنبال انتخاب ‌های مناسب و مقرون به صرفه هستید، تن ماهی و ماهی سالمون کنسرو شده را امتحان کنید.  

اگر عاشق خوردن گوشت هستید، برش‌های بدون چربی و انواع کمتر ‌فرآوری ‌شده را انتخاب کنید. اکثر دستورالعمل ها در حال حاضر حداکثر مصرف حدود سه وعده گوشت قرمز در هفته (حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ گرم) را توصیه می کنند. برای حفظ سلامت قلب و عروق از گوشت های دارای چربی کمتر استفاده کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم سعی کنید از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس ها خودداری کنید. 

به گزارش سیناپرس، شیر، پنیر، ماست و تخم مرغ نیز منابع بسیار خوبی از پروتئین بوده و گزینه ای محبوب برای صبحانه و میان وعده هستند. اینکه آیا غذاهای حیوانی یا گیاهی را ترجیح می دهید، کم چرب یا پرچرب، یک انتخاب فردی است اما پیشنهاد می کنیم گزینه های غنی شده با کلسیم را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اگر سابقه بیماری قلبی دارید یا باید وزن خود را مدیریت کنید، لبنیات کم چرب ممکن است انتخاب بهتری باشد.

پروتئین های گیاهی مانند حبوبات نیز مهم هستند زیرا منبع عالی پروتئین و فیبر به شمار می روند. آنها برای روده، قلب و عضلات شما مفید هستند. حبوبات واقعاً غذاهای همه کاره ای هستند که می توانند سالاد، پاستا، خورشت و سوپ را از غذای معمولی به یک ابر غذای خوشمزه تبدیل کنند. 

آب فراوان بنوشید

آب بهترین نوشیدنی است، تشنگی شما را برطرف کرده و نسبت به سایر گزینه ها ارزان تر است. برای طعم بهتر، کمی لیمو، چند تکه میوه یا سبزی به لیوان آب خود اضافه کنید.
شیر ساده یکی دیگر از نوشیدنی های عالی است که حاوی کلسیم برای استخوان های سالم، پروتئین و طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری است.
به گزارش سیناپرس، نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و آب میوه های بسته بندی شده باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و چاقی می شوند. بنابراین تا حد امکان از نوشیدنی های شیرین شده خودداری کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی را از غذاهای خود دریافت کنید

برای اکثر افراد، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با تنوع زیاد می تواند نیاز بدن به تمام مواد مغذی مورد نیاز را فراهم کند. بنابراین نیاز به مصرف مکمل های غذایی و قرص های ویتامین نخواهید داشت. با این حال، اگر در معرض خطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستید یا شرایط خاصی مانند بارداری را تجربه می کنید و یا اگر رژیم گیاهخواری را دنبال می کنید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود برای رفع نیازهای فردی مشورت کنید. 

گزارش: مهدی فلاحی پناه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا